Even voorstellen: Philip Post

Philip Post is promovendus bij het Instituut voor Geschiedenis. Hieronder vertelt hij over zichzelf, zijn loopbaan en zijn onderzoek.

Mijn naam is Philip Post en ik ben in april 2018 begonnen met mijn promotietraject. Mijn onderzoek maakt deel uit van het VIDI project Institutional memory in the making of colonial culture van Alicia Schrikker. Mijn onderzoek gaat over het zelfbeeld en de zelfrechtvaardiging van koloniale ambtenaren in de Indonesische archipel tussen 1700-1870. In het kader van mijn onderzoek ben ik het afgelopen halve jaar in Indonesië geweest om daar in de archieven te duiken en zo’n zes weken Indonesisch te studeren. Dit was een ontzettend bijzondere ervaring, waarin ik veel ben te weten gekomen over de rijke Indonesische cultuur. Ik ben met name in Jakarta en Yogyakarta geweest, en heb ook nog uitstapjes gemaakt naar Ambon, Bali, Makassar en Ternate.

Ik ben geboren in Brunssum in Zuid-Limburg en heb in Maastricht een bachelor Cultuur-en maatschappijwetenschappen afgerond. Tijdens deze studie raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de complexe wisselwerking tussen politiek en geschiedenis, waarbij ik vooral gefascineerd raakte door de Verlichting en hoe deze doorwerkt tot op het heden. Na mijn BA ben ik naar Nijmegen vertrokken, waar ik een MSc heb gehaald in de Politicologie en een MA in Actuele Geschiedenis. Mijn afstudeerscripties gingen over Spinoza en Diderot, waarbij ik met name geïnteresseerd was in hoe hun denkbeelden over moraliteit en seksualiteit passen in Jonathan Israels interpretatie van de radiale verlichting. In het kader van mijn MA heb ik nog een stage gelopen bij de WRR in het kader van een project over de Toekomst van Werk. Na mijn afstuderen heb ik een kleine drie jaar met veel plezier gewerkt als junior docent bij de Faculty of Arts and Social Sciences in Maastricht. Hier begeleidde ik met name werkgroepen over Europese geschiedenis en politiek. Ik ben heel benieuwd naar het onderwijs in Leiden en zie uit naar het verzorgen van onderwijs vanaf september.

Ik woon samen met mijn vriendin in Leiden en ons beiden bevalt werken en leven in de stad heel goed. De eerste maanden in Leiden zelf waren ontzettend leuk en leerzaam, en ik hoop nog veel collega’s de komende maanden beter te leren kennen!