ESO onthult portret voormalig directeur Tim de Zeeuw

De Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft eind januari een portret onthuld van de Leidse astronoom Tim de Zeeuw. Dit gebeurde in hun hoofdkwartier in Garching bei München. De Zeeuw is tien jaar directeur-generaal geweest van ESO.

Eregalerij

Het schilderij is toegevoegd aan de galerij van voormalige ESO-directeuren-generaal. Ter gelegenheid van de onthulling hielden council-voorzitter Willy Benz, de huidig directeur-generaal Xavier Barcons en De Zeeuw zelf toespraken over de ontwikkelingen binnen ESO tijdens De Zeeuws tienjarige ESO-directoraat. Volgens Benz is de raad buitengewoon dankbaar voor alle bijdragen die de Zeeuw heeft geleverd. 'Jouw visie, energie en toewijding hebben de organisatie tot nieuwe hoogtes in de astronomie gebracht.'

Het portret

Het portret is geschilderd door de Nederlandse kunstenares Carla Rodenberg, die ook het portret maakte van een andere voormalig ESO directeur-generaal, Harry van der Laan. Carla Rodenberg schilderde onder andere ook een portret van de toenmalige Nederlandse koningin Beatrix, in 1995.

Na de onthulling is het portret toegevoegd aan de portretten van eerdere directeurs-generaal in de gallerij buiten de Raadskamer.