Megan Griffiths wint de Theodore Roosevelt American History Award met haar masterscriptie

In 2018 won Megan Griffiths, alumna MA North American Studies, de Theodore Roosevelt American History Award 2018 voor haar masterscriptie ‘Radicals, Conservatives, and the Salem Witchcraft Crisis: Exploiting the Fragile Communities of Colonial New England’.

Jaarlijks keert het Roosevelt Student Center de prijs uit aan de beste universitaire masterscriptie in het gebied van Amerikaanse geschiedenis in Nederland. Op deze manier willen zij onderzoek naar de geschiedenis en cultuur van de Verenigde Staten stimuleren.

Griffiths’ scriptie viel op door ‘de sterke overtuigingskracht van haar betoog, het uitmuntende gebruik van bronnenmateriaal en een heldere schrijfwijze’. De jury prees het buitengewoon ambitieuze karakter van haar scriptie die een originele interpretatie geeft aan een van de beruchtste onderdelen in de geschiedenis van het koloniale Noord-Amerika.

Onder andere de Theodore Roosevelt Medora Foundation, de ambassade van de Verenigde Staten in Nederland, de provincie Zeeland en Elsevier Weekblad traden op als co-sponsor. De prijs bestaat uit een buste van Theodore Roosevelt en een bezoek aan het oude ranch-terrein van Roosevelt in North Dakota, gesponsord door de Theodore Roosevelt Medora Foundation. Voor Megan Griffiths was het een ‘stad van Amerikaanse verhalen’ met ‘ongewone kwaliteiten die moeilijk te verklaren zijn’.

Meer weten?