Judith Pollmann bij Buitenhof over de Tachtigjarige Oorlog

Op 27 januari was Judith Pollmann aanwezig bij Buitenhof om te praten over verschillende perspectieven op de Tachtigjarige Oorlog.

Heerlense historicus Jos Mosmuller betoogde naar aanleiding van de televisieserie over de Tachtigjarige Oorlog hoe deze periode te weinig benaderd wordt vanuit het oogpunt van de zuidelijke gewesten. Judith Pollman, adviseur bij bovengenoemde serie, schuift aan bij Buitenhof voor een gesprek over het kiezen en veranderen van perspectieven in geschiedschrijving. “Je moet zo’n verhaal aan de ene kant op een nieuwe manier vertellen, maar je moet voor de kijker ook bepaalde ankerpunten behouden. De Tachtigjarige Oorlog is een verhaal met heel veel vertelperspectieven. Wanneer je 80 jaar geschiedenis in zeven afleveringen stopt, probeer je steeds een verhaal te pakken en te laten zien waar dat in de brede zin voor staat.“

De gehele uitzending kun je hier bekijken.