ESA

Universiteit Leiden lanceert aardobservatieplatform

Een nieuw online platform maakt het mogelijk wereldwijd de staat van landbouwgewassen en natuurgebieden te monitoren. Hierdoor kunnen wetenschappers en andere gebruikers voor het eerst consistent aardobservaties van verschillende satellieten combineren.

Het in november gelanceerde platform heeft de naam MULTIPLY gekregen en is een initiatief van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) van de Universiteit Leiden. Onderzoekers van het CML werkten samen met Europese partners acht jaar lang aan het ontwikkelen van het platform.

Informatie van meerdere satellieten

Uniek is dat MULTIPLY de informatie van meerdere satellieten met verschillende resoluties en informatie combineert, in plaats van dat het de data van één individuele satelliet gebruikt. Hierdoor genereert het platform baanbrekende kennis op bijvoorbeeld het gebied van gewassengroei en bodemvochtigheid.

Deze data is cruciaal voor verschillende toepassingen, zoals het in kaart brengen van verdamping tijdens droogte. Ook kunnen wetenschappers er verlies van biodiversiteit mee monitoren, en natuurlijk kapitaal berekenen.

Palmolieplantages

Zo hebben onderzoekers van het CML voor het eerst de impact van palmolieplantages in Noord-Borneo op biodiversiteit in kaart gebracht met behulp van aardobservatiedata. Door de hoge resolutie van de data konden deze onderzoekers voor het eerst onderscheid maken tussen verschillende types grondgebruik. Het onderzoek bevestigde dat de palmolieplantages een significant lagere diversiteit hebben en een hoog risico vormen voor het natuurlijk kapitaal.

Het MULTIPLY-platform is op dit moment beschikbaar voor wetenschappers die het uitproberen voor hun onderzoek. Tijdens deze proefperiode onderzoeken deze wetenschappers de voordelen van het platform en vergelijken ze de verkregen aardobservatiegegevens met hun eigen grondmetingen. Naast deze onderzoeken zal MULTIPLY worden uitgebreid naar nog meer satellieten. Na deze fase zal het platform opgeleverd worden aan de Europese Commissie en is MULTIPLY beschikbaar voor iedereen.