Kabinet vraagt wetenschappers Universiteit Leiden om advies

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken heeft de Universiteit Leiden gevraagd te onderzoeken welke juridische belemmeringen gemeenten ervaren rond het project Right to Challenge.

Met het project Right to Challenge wil het kabinet de Nederlandse burger meer inspraak en zeggenschap geven over zijn leefomgeving. 75 gemeenten doen al mee aan het project. Zo bedachten buurtbewoners rond de Afrikaandermarkt in Rotterdam een systeem om zwerfafval gedurende de hele dag in te zamelen voor hetzelfde budget.

'Een sterke lokale democratie begint met inwoners die echt betrokken zijn bij vraagstukken in hun wijk, zoals het beheer van sportvelden, het onderhoud van een park om de hoek of het aardgasvrij maken van buurten', zegt Ollongren. Ze heeft de Universiteit Leiden gevraagd te onderzoeken welke juridische belemmeringen gemeenten ervaren met betrekking tot Right to Challenge. Het eindrapport van het advies wordt verwacht in maart 2019.