Deze filmpjes uit 2018 moet je gezien hebben

2018 stond bol van interessante ontwikkelingen aan de Universiteit Leiden. Wij proberen zoveel mogelijk vast te leggen, ook in de vorm van korte videos. Hieronder een zestal filmpjes die je wat ons betreft gezien moet hebben!

Zonnepanelen op het dak van het Gorlaeus

Het lijkt wel alsof de architecten van het Gorlaeus collegezalengebouw tijdens de bouw in de jaren '70 rekening hebben gehouden met de huidige energietransitie. Het dak van de 'schotel', zoals het gebouw liefkozend wordt genoemd, staat sinds de zomer van 2018 vol met zonnepanelen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Eerste editie Onderwijsfestival was een groot succes

De eerste editie van het Onderwijsfestival werd in 2018 georganiseerd in de innovatieve broedplaats PLNT. Onderwijsvernieuwers uit Leiden en Den Haag kwamen samen om ideeën uit te wisselen. Studenten maakten voor de gelegenheid zelfs een enorm kunstwerk.

Vluchtelingstudenten ontvangen hun diploma's

Het Voorbereidend Jaar Leiden is een onderwijsprogramma waarin vluchtelingstudenten werken aan hun toekomst. Maar wat willen ze precies gaan doen? Luister maar!

Duurzaam bouwen... én slopen

Duurzaam bouwen, dat kennen we wel. Maar duurzaam slopen...? De oude laboratoria van de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen werden in 2018 gesloopt en de overgebleven grondstoffen worden grotendeels hergebruikt. Hoe dat in z'n werk gaat, zie je hier.

Vrouwen veroveren de Senaatskamer

In de Senaatskamer van het Academiegebouw hingen tot voor kort bijna uitsluitend portretten van mannelijke hoogleraren. Dat beeld klopt natuurlijk niet met de huidige tijd. Daarom werden op Internationale Vrouwendag 14 nieuwe portretten onthuld van vrouwelijke hoogleraren.

Pop-upcollege in de Tweede Kamer

College geven in het Tweede Kamercomplex, dat was een kans die onze hoogleraar Nederlandse Geschiedenis Henk te Velde niet kon laten liggen. Tijdens de Haagse Museumnacht gaf hij een pop-upcollege over de Vergissing van Troelstra.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Volg jij ons al op YouTube?