‘Veertig jaar Leidse milieuwetenschappen’ het boek

Veertig jaar Leidse milieuwetenschappen beschrijft de geschiedenis van het Centrum voor Milieuwetenschappen in Leiden (CML). Het boek is digitaal beschikbaar in PDF in het Nederlands of Engels.

In 1978 is het instituut gestart door een groep van ex-actievoerders en telde in totaal twee medewerkers. Tegenwoordig is CML één van de acht instituten van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het CML is de laatste zes jaar bijna verdubbeld in omvang. Toch zijn we met meer dan honderd personeelsleden nog een van de kleinere instituten binnen de faculteit.

Het boek geeft inzage in de ontwikkeling van het CML door de ogen van twaalf voormalige en huidige medewerkers, waaronder Gjalt Huppes, Gerard Persoon, Geert de Snoo en Helias Udo de Haes.
Als huidig wetenschappelijk directeur, was ik gefascineerd bij het lezen van de geschiedenis van het instituut en vooral over de lange weg die het CML afgelegd heeft om een stabiele plek te realiseren binnen Universiteit Leiden. Ik heb vele instituten op de internationale markt, welke lijken op het CML, hetzelfde proces zien doormaken. Ik ben ervan overtuigd dat op een dag er een PhD student zal opstaan die al deze ervaringen zal verzamelen en een verhaal zal schrijven hoe het nieuwe onderzoeksgebied, milieuwetenschappen, is geïnstitutionaliseerd ter vergelijking met andere wetenschapsgebieden met een geschiedenis van honderden jaren.

‘Wie anno 2018 het Leidse Centrum voor Milieuwetenschappen binnenstapt ziet niets meer van de woeste voorgeschiedenis en de wankele eerste dertig jaar van het centrum, waarin internationale waardering en dreigende opheffing elkaar afwisselen’, schrijft Ed Olivier in het laatste hoofdstuk van het boek. Hij slaat de spijker op de kop. Het gaat nu voorspoedig: Op regelmatige basis worden competitieve en prestigieuze persoonlijke beurzen binnengehaald zoals Vidi’s van NWO. Frequent komen publicaties in toonaangevende tijdschriften zoals Science, Nature en PNAS. De groep PhD studenten is internationaal, enthousiast en productief. Het educatieve programma is populair, en het mooie is dat vandaag de dag en al sinds 1978 de organisatiecultuur gericht is op samenwerking, wederzijdse ondersteuning en vooral het relevant en leuk maken van de milieuwetenschappen.

Kortom, we zien de toekomst positief tegemoet en kijken uit naar de volgende 40 jaar.

Prof. Arnold Tukker, Wetenschappelijk directeur CML

Het boek kan via deze links gedownload worden in het Nederlands of Engels.