Proefschrift Yannick van den Brink bekroond met FJR-prijs 2018

Het proefschrift van Yannick van den Brink, getiteld ‘Voorlopige hechtenis in het Nederlandse jeugdstrafrecht’, is bekroond met de FJR-prijs 2018.

Dit is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse studiedag van de Vereniging voor Familie- en Jeugdrecht (FJR) op donderdag 22 november 2018. De FJR-prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor de beste wetenschappelijke publicatie van een jonge onderzoeker (<35 jaar) op het terrein van familie- en jeugdrecht.

De onafhankelijke jury oordeelde als volgt over het proefschrift met de titel Voorlopige hechtenis in het Nederlandse jeugdstrafrecht:

“Het proefschrift van Yannick van den Brink is bijzonder en origineel, met name door het empirische deel, waarin hij door observaties bij rechtbanken en interviews met betrokken professionals een schat aan informatie over de voorlopige hechtenispraktijk van minderjarige verdachten heeft vergaard. Bovendien heeft hij het onderwerp niet alleen vanuit praktisch, maar ook vanuit een fundamenteel - kinderrechtelijk en mensenrechtelijk - perspectief beschouwd, hetgeen het onderzoek diepgang verleent.

Zijn concrete aanbevelingen zijn inmiddels politiek opgepakt, getuige Kamervragen en een reactie van minister Dekker op die vragen. Daarmee heeft zijn proefschrift aantoonbaar de maatschappelijke impact die het verdient. Aanleiding voor het onderzoek waren immers de zorgen over de voorlopige hechtenispraktijk van minderjarige verdachten. Hij analyseert heel mooi wat het probleem is van het huidige systeem en hoe een nieuw model er uit zou moeten zien. Dit lijkt de jury heel waardevol voor de praktijk en voor de toekomst, met name voor de wetgever.”

Uniek is dat de FJR-prijs dit jaar aan twee onderzoekers is uitgereikt. Ook het proefschrift van Evelien van Wijk-Verhagen (UU) over het gebruik van de ‘redelijkheid en billijkheid’ door de familierechter viel in de prijzen. Volgens de jury waren beide proefschriften van zeer hoog niveau en door de uiteenlopende onderwerpen lastig te vergelijken. De jury heeft niet kunnen en willen kiezen tussen beide proefschriften: “ze verdienen de prijs allebei”.

Het is overigens niet de eerste keer dat Van den Brink de FJR-prijs wint. Ook in 2012 kreeg hij de prijs toegekend, destijds voor zijn artikel ‘De onschuld voorbij?’ (FJR 2012, p. 5-11).