Brainstormen over een duurzamere universiteit

Alleen nog maar studeren met e-books, een duurzaamheidsstempelkaart in het universiteitscafé of zelfs een sustainAPPility-app die je persoonlijke milieubewustheid meet. Zeven honoursstudenten van de Faculteit der Sociale Wetenschappen presenteerden maandag 29 oktober hun ideeën voor een duurzamere universiteit.

Voor het honoursvak Duurzaamheid en Milieu vertrokken de honoursstudenten van het Honours College Science and Society naar Texel om zich te laten overspoelen met informatie over duurzaamheid. Sommige studenten namen deel aan een workshop wadlopen, anderen bezochten het Ecomare en weer een andere groep ging op bezoek bij Texelse vissers.

’s Avonds kwamen de studenten weer bij elkaar om na te denken over de vragen die zij van het Leiden University Green Office (LUGO) hadden meegekregen: hoe kunnen we universiteitscafés en studiematerialen duurzamer maken? Uit de brainstormsessies ontstonden innovatieve ideeën die op 29 oktober werden gepresenteerd aan het LUGO en de faculteitsmanager van de FSW, Giel Zwinkels.

Dode bomen en e-books

Psychologiestudent Daria presenteerde het idee om mensen meer bewust te maken van de impact van printen. ‘Vlak voordat een printopdracht wordt uitgevoerd, zou op het scherm een afbeelding moeten verschijnen van de grootte van het stuk boom dat “gedood” wordt. Hierdoor zouden mensen zich kunnen realiseren dat het printen eigenlijk niet nodig is en zo besparen we papier.’

Een andere oplossing om papier te besparen werd besproken door studente Irina: ‘Alle studieboeken zouden moeten worden vervangen door e-books: goedkoper én milieubewuster.’ Als aanvulling op dit plan zouden alle eerstejaars een korte cursus moeten volgen waarin zij leren studeren met e-books. Zomaar een greep uit de manieren waarop een grote hoeveelheid papier bespaard zou kunnen worden.

SustainAPPility

Andere plannen waren er voor een duurzamer universiteitscafé. Student Max oppert dat er een duurzaamheidsstempelkaart zou moeten komen. ‘Elk product in het café krijgt een bepaald aantal duurzaamheidspunten: van 0 punten voor een totaal niet duurzaam product, tot 3 punten voor een heel duurzaam product. Bij een volle spaarkaart verdien je een gratis (duurzame) snack.’ Een andere student ziet die spaarkaart niet zo zitten: ‘Dat is toch niet duurzaam? Nee, we zouden een app moeten ontwikkelen om duurzaamheidspunten bij te houden: de sustainAPPility.’

‘Het is zo onhandig dat de herbruikbare soepkommen kleiner zijn dan de niet-herbruikbare’, betoogt een ander, ‘zo motiveer je mensen natuurlijk niet om de duurzame optie te nemen. Daarnaast staan de herbruikbare kommen verstopt achter de niet-herbruikbare. Het kost fysiek daadwerkelijk meer moeite om voor de duurzame optie te kiezen! Waarom verandert dat niet?’

Een groenere universiteit?

Of we de plannen terug zullen zien in de universiteit van de toekomst, moet nog blijken. LUGO en Zwinkels zijn in ieder geval erg tevreden en gaan in beraad over de manier waarop de plannen kunnen worden gerealiseerd. En dus zijn papieren boeken binnenkort misschien verleden tijd en sparen we duurzaamheidspunten in plaats van zegeltjes of voetbalplaatjes.

Tekst: Lotte Middendorp
Foto's: Marc Cleiren