Verken het heelal in VR

Met een VR bril op door het heelal navigeren? Het kan, met behulp van de nieuwe computerapplicatie gebouwd door Marc Driessen, student Computer Science aan de Universiteit Leiden. In het kader van het vak Human Computer Interaction (HCI) ontwikkelde hij in ongeveer een jaar tijd een Virtual Reality Experience van ons sterrenstelsel.

Kepler VR

De Virtual Reality  applicatie heeft hij Kepler VR genoemd, naar de Kepler Telescoop (die weer is genoemd naar astronoom Johannes Kepler). Het viel Driessen op dat er ontzettend veel data over ons sterrenstelsel verkrijgbaar is in de NASA-database, maar dat deze data moeilijk te begrijpen is wanneer je geen astronoom bent. ‘Dat moet leuker kunnen!’ dacht Driessen.

‘Het doel van het project is om de mens uit de kleinschalige visie rondom onze eigen planeet te halen. In plaats daarvan, krijgt de gebruiker een nieuw vergoot beeld van “het bestaan” van meer dan 3.735 exoplaneten.’ Zo kun je in Kepler VR de verschillende sterren en planeten bezoeken, waaronder ook de tot dusver ontdekte exoplaneten.

Gebruikerservaring

Op basis van de NASA-data heeft Driessen de planeten tot in de kleinste details gevisualiseerd. Vooral toegankelijkheid is belangrijk. ‘Bij het vak Information Visualization (InfoVis) staat de interactie tussen mens en computer centraal. Ik probeer elementen van de wetenschappelijke wereld in een gamewereld aantrekkelijk te maken. Hierbij richt ik me vooral op de ervaring van de gebruiker.’

Het heelal in VR door Marc Driessen

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Zelf experimenteren?

De applicatie draait met een goede computer en VR hardware zoals de HTC Vive. Wanneer je benieuwd bent naar de release van Kepler VR, houd onze nieuwsbrief in de gaten!