Stadsbioloog Menno Schilthuizen wint Jan Wolkers Prijs 2018

Het boek ‘Darwin in de stad’ van Menno Schilthuizen is verkozen tot beste natuurboek van Nederland. De Leidse bioloog ontving hiervoor de Jan Wolkersprijs, jaarlijks uitgereikt door het natuurprogramma ‘Vroege Vogels’. In zijn boek beschrijft Schilthuizen de evolutie in één van de nieuwste en extreemste landschappen op aarde: de stad.

Darwin in de stad beschrijft hoe planten en dieren zich aanpassen aan het leven in de stad. Volgens Schilthuizen zijn deze betonnen, verhitte en vervuilde biotopen ‘powerhouses’ voor de evolutie. Dieren en planten passen zich er ongekend snel aan aan de nieuwe omstandigheden, waardoor bijzondere eigenschappen en soms zelf compleet nieuwe soorten ontstaan. Kraaien die het voorbijrijdende verkeer gebruiken om walnoten open te kraken, hagedissen die voetjes ontwikkelen waarbij ze meer grip hebben op beton of planten die hun zaden aanpassen om hun voortplantingskansen te verhogen.

Schilthuizen nam de prijs in ontvangst tijdens een live-uitzending van Vroege Vogels, in Rijksmuseum Boerhave in Leiden. Uit handen van Karina Wolkers ontving hij 5.000 euro en een portret dat Siegfried Woldhek van hem maakte. ‘De jury heeft gekozen voor de verrassing, waarin wijsheid rijkelijk overgoten met feiten wordt opgediend’, zegt juryvoorzitter Jean-Pierre Geelen (de Volkskrant). Volgens hem leert het boek je kijken op een andere manier, die je opnieuw versteld doet staan van het wonder van zogenaamd alledaagse natuur en haar flexibiliteit. Ook prijst de jury de leesbare schrijfstijl van Schilthuizen.

In de media

Veel media besteedden aandacht aan de Jan Wolkers Prijs:

Vroege Vogels – Menno Schilthuizen wint Jan Wolkers Prijs 2018

Het Parool - Jan Wolkers Prijs voor bioloog Schilthuizen

NOS – Boek over natuur in de stad krijgt Jan Wolkersprijs 2018

Unity.nu – Wetenschapper Universiteit Leiden wint Jan Wolkersprijs 2018

Leidsch Dagblad – Jan Wolkers Prijs voor Schilthuizen

De Volkskrant: Jan Wolkers Prijs 2018 naar evolutiebioloog Menno Schilthuizen voor ‘Darwin in de stad’

NRC – Jan Wolkers Prijs naar ‘Darwin in de stad’

Menno Schilthuizen is bioloog bij de Universiteit Leiden en Naturalis. Hij doet onderzoek naar evolutie en biodiversiteit. Schilthuizen schreef al meerdere boeken over dit onderwerp, zoals Darwin’s peepshow: over de evolutie van geslachtsorganen.

De Jan Wolkers Prijs is vernoemd naar schrijver Jan Wolkers, die de natuur in al zijn boeken verweefde en in zijn tv-programma ‘De Achtertuin van Jan Wolkers’ sprak over planten en dieren.