Social Justice Oratie door prof. Janice Bellace

Professor Janice Bellace (Wathon, University of Pennsylvania) verzorgt dit jaar de Social Justice Oratie. Deze lezing getiteld ‘Social justice, business and labour rights and the role of the ILO to influence corporate behaviour of multinational enterprises’, vindt plaats op maandag 22 oktober 2018 om 16.00 uur in de Lorentzzaal.

Ter gelegenheid van het afscheid als rector magnificus van de Universiteit Leiden van prof. Paul van der Heijden is de wisselleerstoel Social Justice ingesteld. Deze wisselleerstoel werd de afgelopen jaren bekleed door Lance Compa (Cornell University), Alan Neal (Warwick University) en Frank Hendrickx (Universiteit Leuven). Dit jaar zal prof. Janice Bellace de leerstoel invullen met een rede over het internationaal arbeidsrecht, die tevens het derde college is in het mastervak Internationaal en Europees Arbeidsrecht.

Bellace is een autoriteit op het gebied van het internationale arbeidsrecht, en in het bijzonder op het gebied van de Internationale Arbeidsorganisatie. Van 1995 – 2010 was Bellace lid van de Committee of Experts on the Application of Conventions and Recommendations van de Internationale Arbeidsorganisatie. Ze was president van de International Labor and Employment Relations Association (van 2009 – 2012) en ze is thans de president van de International Society for Labour and Social Security Law. Beiden zijn door de Internationale Arbeidsorganisatie gesteunde verenigingen ter bevordering van de bestudering van het arbeidsrecht in brede zin. Bellace was co-general editor van de Comparative Labor Law Journal en dient als redacteur bij verscheidene andere toonaangevende arbeidsrechtelijke tijdschriften. Haar onderzoek richt zich op arbeidsrecht en arbeidsverhoudingen en in het bijzonder op hoe mensenrechtelijke concepten binnen het arbeidsrecht invloed uitoefenen op regelgeving en de gedragingen van multinationale bedrijven. Ze heeft hier veel over gepubliceerd in diverse (internationale) tijdschriften en bijdrages in boeken, waarvan een aantal onder haar (mede-)redactie.

Alle medewerkers van de faculteit zijn van harte uitgenodigd om de rede bij te wonen. Na afloop vindt er een receptie plaats.