Leiden Science Run haalt ruim 10.000 euro op voor vluchtelingstudenten

Een recordaantal van 83 teams haalde op 29 september tijdens de Leiden Science Run een recordbedrag van 10.566,37 euro op. Dit bedrag gaat geheel naar de Stichting voor vluchtelingstudenten UAF.

Stralende dag

Al ver voor start van de wedstrijd verzamelden enthousiaste en soms gespannen lopers zich onder de schotel van het Gorlaeus Collegezalengebouw. De meesten in korte broek en T-shirt: net als tijdens vorige edities kende de estafetteloop weer stralend weer. Na een energieke warming up op muziek loste decaan Geert de Snoo even na twaalf uur het startschot van de derde editie van de Leiden Science Run.

De Leiden Science Run is een sponsorloop waarin teams van vier lopers elk 5 kilometer lopen over het Bio Science Park in leiden en Oegstgeest. Deelnemende teams betalen elk 20 euro inschrijfgeld voor het goede doel: de Stichting Vluchtelingstudenten UAF. Daarnaast proberen de teams zoveel mogelijk sponsorgeld op te halen.

Bedrijven van het Bio Science Park

Nieuw aan deze derde editie van de loop was de deelname van veel bedrijven op van het Bio Science Park: onder andere BaseClear, CHDR, Astellas en Mimetas leverden teams. Verder liepen behalve W&N-werknemers en -studenten ook meerdere teams mee van de Faculteit Governance en Global Affiars in Den Haag, en teams van andere universiteitsonderdelen.

Lesage Munyemana van het Meeting Point voor vluchtelingstudenten aan de Universiteit Leiden tijdens zijn race

Teun Sweere tweevoudig winnaar

Hardloopvereniging Currimus leverde het winnende team van de Leiden Science Run: Currimus 1 was de snelste met een teamtijd van 1 uur, 11 minuten en 6 seconden. Het team leverde ook de snelste individuele loper van de dag: Teun Sweere volbracht de 5 kilometer in 17 minuten, 19 seconden en liep daarnaast óók nog mee met een ander team. Sweere promoveerde in 2017 bij scheikunde-instituut LIC en was in 2015 al winnaar van de eerste editie van de Science Run. Snelste vrouwelijke loper van de dag was Inge van ’t Veer van ZoBio Running Exps, in een tijd van 20 minuten en 33 seconden.

Het winnende team Curimus 1 met Teun Sweere, Jeroen van Tubergen, Fré Vink en Thijs van Mourik

Het geheim van winnen

Het geheim van het winnende team is eenvoudig, vertelt slotloper Jeroen van Tubergen, student Informatica. ‘Trainen. We trainen drie keer per week met Curimus: interval, crosstraining en een duurloop. Daarnaast trainen alle teamleden nog voor individuele doelen; Teun is bijvoorbeeld een hele goede triathlon-atleet.’

Currimus leverde vier deelnemende teams, vertelt Van Tubergen. ‘We zijn medeorganisator, we helpen bijvoorbeeld ook bij de opbouw en onze mensen staan langs de route. En als studentenhardloopvereniging zijn we het natuurlijk aan onze stand verplicht te winnen.

Team Super Brilliant People haalde het meeste geld op

Donaties voor je verjaardag

Een andere bijzondere prestatie kwam van team ‘Super Brilliant People’. Dit team haalde het meeste geld op, maar liefst 670 euro. ‘Onze afdeling van het LACDR deed met drie teams mee’, vertelt loopster Ilona Den Hartog. ‘We vinden het heel belangrijk dat het voor iedereen mogelijk is om te studeren en dat we elkaar een handje helpen.’ ‘Ilona was het zwaargewicht bij het binnenhalen van onze donaties,’ zegt haar teamgenoot Bas Goulooze. ‘Voor haar verjaardag vroeg ze in plaats van een cadeautje of mensen ons team wilden sponsoren.’

Rennende assessoren

Ook de nieuwe W&N-studentenassessor Marleen van Dorst was van de partij. Voor haar was het de eerste keer. ‘Ter hoogte van Corpus had ik me even vergist. Ik dacht dat ik er al bijna was, maar moest nog bijna een hele kilometer. Dat was even slikken, maar ik heb het volgehouden!’ Voorganger Bernice Dekker had al ervaring. Het lopen ging lekkerder dan vorig jaar, vertelt ze, maar resulteerde niet in een snellere tijd. Maar het belangrijkste: ‘Ik heb het weer overleefd!’ Ook oud-assessor Maxim Allaart liep voor het eerst mee.

Team UAF

Uiteraard was de Stichting Vluchtelingstudenten UAF zelf ook aanwezig. Niet alleen om het geldbedrag in ontvangst te nemen, maar ook om zelf de vier maal 5 kilometer af te leggen. Tijdens het in ontvangst nemen van de cheque sprak Remco de Kok van het UAF vol lof over de actie. ‘Het was geweldig hier aanwezig te zijn. De sfeer is fantastisch en het is mooi om te zien hoe jullie je allemaal samen inzetten voor ons goede doel. We doen volgend jaar zeker weer mee!’

Decaan Geert de Snoo onthult het bedrag aan Remco de Kok van het UAF

Over UAF

De opbrengsten van de Science Run zijn bestemd voor de Stichting Vluchteling-studenten UAF. Het UAF gelooft in het talent en doorzettingsvermogen van hoger opgeleide vluchtelingen en  beschouwt onderwijs als de sleutel tot succesvolle integratie.

UAF is opgericht in 1948 en daarmee de oudste vluchtelingenorganisatie van Nederland. De stichting begeleidt hoger opgeleide vluchtelingen tijdens hun studie en het vinden van een baan op niveau. Veel van hen studeerden of behaalden hun diploma al in het land van herkomst. De diploma’s zijn hier meestal niet geldig. Opnieuw studeren geeft hun de kans om zich te ontwikkelen en vergroot hun maatschappelijke bijdrage. Ook aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen studeren verschillende studenten met ondersteuning van UAF.