Canon / Flickr / CC / by-nc-nd

Leer het oorlogsrecht kennen in een Massive Open Online Course

De interventie van de internationale coalitie in Jemen, aanvallen van Amerikaanse drones in Pakistan en kindsoldaten in Colombia. Gewapende conflicten zijn aan de orde van de dag, maar hoe werkt het oorlogsrecht nu eigenlijk precies? Wat mag er wel en niet in tijden van oorlog? In de MOOC (Massive Open Online Course) International Humanitarian Law in Theory and Practice belicht universitair hoofddocent Robert Heinsch samen met Giulia Pinzauti en Emma Irving de vele kanten van het oorlogsrecht. De online cursus begint op maandag 12 november en de inschrijving is nu geopend!

De online cursus bestaat uit zo'n 20 video's van elk ongeveer 8 minuten. Daarnaast zijn er diverse podcasts met interviews beschikbaar. In de videocolleges duikt Heinsch (Grotius Centre, Universiteit Leiden) diep in het oorlogsrecht. In de vijfweekse cursus worden de volgende thema's behandeld:

• de basis en de geschiedenis van het oorlogsrecht
  • verschillende typen conflicten
  • het gedrag van de partijen in het conflict
  • de bescherming van beschermde personen
  • de implementatie en handhaving van het oorlogsrecht

De MOOC wordt aangeboden via het online platform Coursera en is ontwikkeld door het Kalshoven-Gieskes Forum on International Humanitarian Law, een onderdeel van het Grotius Centre for International Legal Studies van de Leidse rechtenfaculteit. De inschrijving is gratis en zowel studenten als medewerkers van de Universiteit Leiden kunnen zich aanmelden. De voertaal is Engels.

De cursus combineert theorie en praktijk: studenten kunnen deelnemen aan actuele casusonderzoeken en de discussie aangaan met vooraanstaande sprekers uit het werkveld. De volgende vragen staan centraal in die discussies: wat zijn de grootste uitdagingen van het oorlogsrecht en wat zijn de succesverhalen? Ten slotte worden de deelnemers uitgedaagd om kritisch te analyseren of het oorlogsrecht in de praktijk ook echt werkt.

Hebben we je nieuwsgierig gemaakt voor deze MOOC of wil je meer weten? Schrijf je dan hier in of bekijk de syllabus van de cursus. Het Kalshoven-Gieskes Forum heet je van harte welkom!