Kom bij ons langs tijdens de open dag op 28 oktober!

Op zondag 28 oktober vindt de jaarlijkse open dag plaats van de Oude Sterrewacht in Leiden. Tijdens deze dag kan iedereen gratis de Oude Sterrewacht bezoeken en genieten van activiteiten in dit historische pand.

De deuren zullen om 12:00 open gaan en weer sluiten om 17:00. Gedurende die uren zijn een aantal verschillende activiteiten te volgen. Van kinderworkshops en planetariumshows tot lezingen en quizzes, voor jong en oud is er iets leuks te doen!

Lezingen en een boekpresentatie

In de Kaiserzaal van de Oude Sterreawacht, de grootste zaal van het pand, vinden de hele dag lezingen plaats. Om 14:00 presenteert Emeritus Hoogleraar Jos van den Broek zijn nieuwe boek 'Wandelen tussen de sterren – Natuur- en sterrenkunde in Leiden, toen en nu'. Om 15:00 vertelt Peter Roelfsema, projectleider bij SRON, over de ruimtetelescopen SPICA en Herschel.

Deze lezingen worden gelfankeerd door twee Engelstalige sessies van Astronomy on Tap. Deze sessies bestaan uit een korte lezing gevolgd door een quiz met een sterrenkundig karakter. Bij de quiz kunnen ook mooie prijzen gewonnen worden. Om 13:00 vertelt Themiya Nanayakkara over hoe ontwikkelingen en onderzoek in de sterrenkunde ook invloed hebben op het dagelijks leven. Om 16:00 zal Roohi Dalal het hebben over de expansie van het heelal. Hoe weten we dat het expandeert en wat voor gevolgen heeft dat voor het heelal?

Modern onderzoek

Afgelopen jaar zijn de papieren voor de verhuizing van SRON Netherlands Institute for Space Research naar Leiden getekend. Op de open dag worden een aantal modellen en animaties van projecten getoond die SRON ontwikkelt voor modern onderzoek. Ook zijn er een aantal Leidse sterrenkundigen om vragen te beantwoorden. Bezoekers kunnen langskomen voor een kijkje of voor een goed gesprek over sterrenkunde.

Escape room, rondleidingen, planetarium en meer

Voor het eerst zal er dit jaar een escape room zijn tijdens de open dag. In groepjes van maximaal 6 mensen kunnen bezoekers proberen te ontsnappen uit de Sterrewacht. De raadsels en puzzels hebben allemaal een wetenschappelijk tintje.

Net als in voorgaande jaren zal het mogelijk zijn om tijdens de open dag rondleidingen te volgen door het gebouw en langs de historische telescopen.  Daarnaast kunnen bezoekers ook achteroverliggend genieten van shows in het opblaasbare planetarium. Het Licht Lab is aanwezig om een aantal natuurkundige effecten te demonstreren die optreden bij sterrenkundig onderzoek. Voor de kinderen is er een knutselruimte. Hier komen ze spelenderwijs in contact met vragen waar sterrenkundigen nu mee bezig zijn.

Hou de website en de Facebook-pagina van de Oude Sterrewacht goed in de gaten voor het laatste nieuws!