Anne Petterson wint Dirk Jacob Veegens Prijs

Anne Petterson wint de Dirk Jacob Veegens prijs 2018 voor haar proefschrift ‘Eigenwijs vaderland. Populair nationalisme in negentiende-eeuws Amsterdam’ en haar verdere publicaties. De uitreiking vindt vandaag in het Hodson Huis in Haarlem plaats.

Anne Petterson wint de prijs voornamelijk voor haar gepubliceerde proefschrift 'Eigenwijs Vaderland' dat zij in januari 2017 verdedigde aan de Universiteit van Leiden. In dat proefschrift beschrijft zij hoe ‘het gewone volk’ in Amsterdam hun vaderlandslievende gevoelens anders uitte dan de elite had gehoopt. Haar dissertatie genereerde destijds al veel aandacht uit de media en wordt nu dus bekroond met deze prestigieuze prijs. Eerdere winnaars van de prijs waren o.a. Joris Oddens (2016), Leo Lucassen (1996) en Henk te Velde (1994).

De Dirk Jacob Veegens prijs omvat een geldbedrag van € 12.500.

Dirk Jacob Veegens Prijs

De Dirk Jacob Veegens Prijs is ingesteld door de Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel en wordt verleend ter bekroning van oorspronkelijk onderzoek op het gebied van economische, politieke en/of sociale geschiedenis van Nederland, en is bedoeld als aanmoedigingsprijs voor onderzoekers wier onderzoeksresultaten in het jaar van toekenning niet langer dan vijf jaar tevoren zijn gepubliceerd.

De prijs is genoemd naar de Haagse advocaat Veegens (1899-1984), voorzitter van de Nederlandse Advocaten-Vereeniging, de voorloper van de Nederlandse Orde van Advocaten. De prijs wordt, in de geest van Veegens, uitgereikt aan onderzoek dat vanuit historisch perspectief bijdraagt aan een dieper inzicht in ontwikkelingen die voor Nederland in de huidige tijd relevant zijn.