Start van een unieke alliantie tussen Raam op Rusland en Russian and Eurasian Studies

Op 14 september vond de tweede editie van de Dag van de Arbeid plaats, de carrièremiddag van de bacheloropleiding Russische Studies en de masteropleiding Russian and Eurasian Studies in Leiden. Vijftig Nederlandse en internationale studenten kwamen bijeen in het Lipsius om in gesprek te gaan met experts op het gebied van Rusland en Oost-Europa om zo alvast kennis te maken met de arbeidsmarkt. Daarnaast stond deze editie in het teken van de nieuwe, exclusieve samenwerkingsovereenkomst tussen de opleiding en het in 2016 opgerichte kenniscentrum Raam op Rusland.

Een goede beheersing van het Russisch is cruciaal

Na het openingswoord van opleidingsvoorzitter en moderator prof. dr. Jos Schaeken volgde een korte lezing van Bob Deen, sectiehoofd van de afdeling Oost-Europa, Kaukasus en Centraal-Azië bij de OVSE en alumnus Internationale Betrekkingen aan de RUG. Dit persoonlijke verhaal bevatte naast algemene tips en informatie over bijvoorbeeld sollicitatieprocedures ook ervaringen uit het veld. Zo beschreef hij hoe een subtiel grammaticafoutje hem in een benarde situatie bracht toen hij in het buitenland deelnam aan een zakelijk overleg dat geheel in het Russisch plaatsvond. Uiteraard wist deze anekdote de aanwezige studenten extra te motiveren de moeilijke Russische taal, waarmee ze in de eerste weken van hun studie al geconfronteerd werden, goed onder de knie te krijgen. Een goede beheersing van het Russisch is namelijk een cruciale en zeer sterke asset waarmee alumni zich kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. De gekozen afstudeerrichting binnen het studieprogramma bleek dan weer weinig uit te maken voor het verdere verloop van de loopbaan.

Tips van alumni

Na de lezing was het tijd voor een interactieve discussie met het Raam op Rusland-panel, dat naast Deen bestond uit bestuursvoorzitter en politicoloog Lo Casteleijn en de redactieleden Hella Rottenberg en Laura Starink, beiden slavist, en historicus Hubert Smeets. Diverse thema’s passeerden de revue, waarbij het onderwerp “schrijven”, net als bij de vorige editie, opvallend aanwezig was. Het bleek dat goed kunnen schrijven, naast presenteren en netwerken, een essentiële vaardigheid is die in vele sectoren van de arbeidsmarkt van pas komt. Om die reden zal de nieuwe alliantie met Raam op Rusland Leidse studenten niet alleen de mogelijkheid bieden eigen artikelen te publiceren op de website van het platform, maar zorgt de stichting ook voor stageplaatsen, die de studenten in de gelegenheid stellen werkervaring op te doen tijdens hun studie. Het opbouwen van een solide cv begint immers al in de bachelorfase! Ontwikkel je vaardigheden en talenten door middel van relevante stages, doe zoveel mogelijk praktijkervaring op in het buitenland, en wees goed in wat jou onderscheidt van de anderen, zo concludeerde het panel unaniem. Wat ook niet onbenoemd bleef, was de groeiende belangstelling van studenten voor de landen van de voormalige Sovjet-Unie en Centraal-Azië, die tot nieuwe carriëremogelijkheden kan leiden.

Bob Deen (links) en Laura Starink (rechts)

Begin van een unieke samenwerking

Na een inspirerende paneldiscussie tekenden voorzitter Lo Casteleijn en medeoprichter Hubert Smeets namens Raam op Rusland samen met de decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen, prof. dr. Mark Rutgers, en opleidingsvoorzitter prof. dr. Jos Schaeken namens Universiteit Leiden de officiële overeenkomst. Vervolgens verplaatsten de panelleden zich samen met studenten en docenten naar de netwerkborrel, waar de gesprekken werden voortgezet in een informele setting. De tweede editie van de Dag van de Arbeid was weer een geslaagde en leerzame dag, die tevens het begin inluidde van een unieke samenwerking waar aanstormende slavisten en Ruslandkundigen de komende jaren de vruchten van kunnen plukken.

Virginia Oogjen, student-assistent Russische Studies