3 October University: van 17-eeuwse vrouwen tot slankmakende wormen

Kom tijdens Leidens Ontzet naar de 3 October University in het Van der Werfpark. Leidse wetenschappers geven openbare minicolleges over fascinerende onderwerpen.

Duurzame energie: afscheid van een levende legende

De overgang naar duurzame energie is misschien wel de grootste technologische en maatschappelijke uitdaging waar de huidige generaties voor staan. Hoe gaan we die klus klaren? Die vraag staat centraal in het minicollege van de Leidse scheikundige Marc Koper. Samen met het publiek buigt hij zich over de mogelijke oplossingen en uitdagingen. De voortdurende uitstoot van CO2 door gebruik van fossiele brandstoffen moet stoppen. Het ultieme doel is een cyclische economie waarin afval voortdurend hergebruikt wordt.

Hoe wormen ons slanker kunnen maken

Zou het niet fijn zijn als je volop haring, wittebrood en hutspot kunt eten zonder extra aan te komen? In zijn college vertelt Leonard Pelgrom, promovendus bij Parasitologie in het LUMC, over een interessante oplossing uit de natuur. In 2011 ontdekten Amerikaanse onderzoekers dat dikke muizen steun kregen uit onverwachte hoek: ze vielen af en werden gezonder na besmetting met wormen. Hoe wormen dit doen? Ze zijn meesters in het manipuleren van het afweersysteem. Afweercellen liggen ook in het vetweefsel en het blijkt dat de stofjes die wormen aanmaken de relatie tussen afweercellen en vetcellen verbeteren. Als we deze stofjes kunnen namaken, zouden ze dan kunnen dienen als wondermiddel tegen overgewicht?

Vrouwen in de vroegmoderne Hollandse stad

Het verhaal van Magdalena Moons is legendarisch: zij beloofde met de Spaanse legeroverste Valdez te trouwen als hij de stad niet zou aanvallen. Wat zeggen de historische bronnen hierover? Ariadne Schmidt, hoogleraar Geschiedenis van de Leidse Stadscultuur, geeft een flitscollege over de rol van vrouwen in de vroegmoderne stad. Magdalena Moons verwierf een heldinnenrol in het Leids ontzet. In de negentiende eeuw werd haar verhaal als mythe afgedaan. Er bleek geen schriftelijk bewijs te zijn. Wellicht speelde ook mee dat een vrouw toch nooit zo'n rol had kunnen spelen. Hoe verging het minder 'legendarische' vrouwen uit de Gouden eeuw? Ook de geschiedenis van vrouwen die wél gedocumenteerd was, verdween uit de historische canon. Ariadne Schmidt stelt ze aan de kaak en belicht de prominente rol van vrouwen in de vroegmoderne stad.

Het programma van de 3 October University

12.15   Welkom Robin van Vleuten, oud-secretaris L.V.V.S. Augustinus