Even voorstellen: de studenten van Cosmopolis Advanced

In juli is het nieuwe masterprogramma Cosmopolis Advanced van start gegaan, een initiatief van het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden en Universitas Gadjah Mada (UGM) in Yogyakarta. Het onderzoeksprogramma Cosmopolis Advanced, geleid door prof.dr. Jos Gommans en coördinator dr. Lennart Bes, maakt het mogelijk voor Aziatische en Afrikaanse studenten om nieuwe vaardigheden op te doen op het gebied van de Nederlandse taal, archivistiek en geschiedenis. Hierdoor kunnen ze de rijke Nederlandse archieven gebruiken voor historisch onderzoek naar landen rondom de Indische Oceaan en de Chinese zeeën.

Afgelopen zomer hebben de eerste vijf geselecteerde studenten een intensieve cursus Nederlands gevolgd. Ze beginnen dit collegejaar met het volgen van mastervakken en het bestuderen van Nederlandse bronnen. Vanaf september 2019 zullen ze een scriptie schrijven aan de hand van Nederlandse archieven over een zelfgekozen onderwerp.

De groep bestaat uit twee studenten uit Singapore, twee uit Indonesië en één uit India. Benjamin Khoo (26) heeft zijn bachelor behaald aan de National University of Singapore, en is van plan om te kijken naar relaties tussen Nederland en Thailand in de zeventiende eeuw. Melinda Susanto (30) komt ook uit Singapore. Zij heeft daar gewerkt als assistent-curator bij de National Gallery, waar ze voornamelijk prenten, fotografie en geïllustreerde teksten heeft bestudeerd. Nu wil ze kijken welke rol de VOC heeft gespeeld in de verspreiding van kennis over de natuur in Nederlands-Indië. Abmi Handayani (31) en Muhammad Asyrafi (26) hebben allebei gestudeerd aan UGM in Indonesië. Terwijl Abmi graag onderzoek wil doen naar slavernij in Zuidwest-Sulawesi in de zeventiende en achttiende eeuw, is Muhammad geïnteresseerd in de geschiedenis van het rechtssysteem van Nederlands-Indië. Tenslotte heeft Rohit Prabu (25) gestudeerd aan Nalanda University in India. Zijn onderzoek draait om de ontwikkeling van Tamil diaspora’s in Zuidoost-Azië.

v.l.n.r. Muhammad Asyrafi, Rohit Prabu, Lennart Bes, Benjamin Khoo, Abmi Handayani, Melinda Susanto & Hanna te Velde (student-assistent)