De Trans-Atlantische Slavenhandel begon 500 jaar geleden

23 augustus was het de Internationale Dag ter Herinnering aan de Slavenhandel en de Afschaffing ervan. Een dag die door de UNESCO in het leven werd geroepen ter nagedachtenis van de Trans-Atlantische Slavenhandel: De drie eeuwen durende handel waarbij Europa miljoenen tot slaaf gemaakte Afrikanen kocht en rechtstreeks naar (Noord- en Zuid-)Amerika bracht om er in de mijnen of op plantages te werken.

Dit jaar is het een bijzondere herdenking. Deze maand is het exact vijfhonderd jaar geleden dat de Atlantische slavenhandel begon. Bovendien bericht de Britse krant The Independent dat er nieuwe documenten zijn gevonden over het ontstaan ervan.

En toch. Ondanks dit alles is er ook nu nog amper aandacht in Europa voor het begin van een van de invloedrijkste en meest tragische periodes uit de geschiedenis. We praten met Gert Oostindie, hoogleraar koloniale geschiedenis (Universiteit Leiden) over de ontstaansgeschiedenis en de manier waarop Nederland en andere Europese landen momenteel op de Atlantische Slavenhandel terugkijken.

Het volledige fragment met presentator Lara Resne is terug te luisteren bij NPO Radio1.

Trouw

Rotterdam laat het eigen verleden in de kolonies tot op de bodem uitzoeken. Uniek, volgens hoogleraar Gert Oostindie. 'Het zou mooi zijn als het in Europa een trend zet.'

Het Koninklijk Instituut voor taal-, land- en volkenkunde (KITLV) in Leiden heeft nu de opdracht gekregen dit onderzoek uit te voeren, bevestigt KITLV- directeur Gert Oostindie...

Het volledige artikel van HarriĆ«t Salm lees je bij Trouw.

VRT NWS

Naar aanleiding van het radio-item van 23 augustus bij vroeg VRT NWS wat meer door op wat Prof Dr. Gert Oostindie te vertellen had bij NPO Radio1.

Het volledige artikel van Flip Feyten lees je bij VRT NWS.