Veni-beurs voor Carolien Stolte

Carolien Stolte is Universitair Docent bij het Instituut van Geschiedenis van de Faculteit Geesteswetenschappen in Leiden. Met haar Veni-beurs gaat Carolien de internationale netwerken van Indiase activisten tijdens de dekolonisatieperiode onderzoeken. Wij vroegen Carolien naar haar reactie.

Carolien Stolte

Carolien, gefeliciteerd met je Veni! Wanneer hoorde je het?

'Ik hoorde het nieuws toen ik letterlijk op het punt stond op reis te gaan. Ik had de uitslag graag eerst even gevierd met mijn collega’s die de hele procedure lang hebben meegeleefd, maar anderzijds is het een uitstekend begin van de zomer!'

Wat ga je precies doen?

Met de VENI ga ik de internationale netwerken van Indiase activisten tijdens de dekolonisatieperiode onderzoeken. Die netwerken trokken zich verrassend weinig aan van zowel de scheidslijnen van de Koude Oorlog als de diplomatieke relaties van hun eigen land, wat een nieuwe blik werpt op de mogelijkheden in deze periode.

Korte samenvatting van het onderzoeksproject

Zuiderroute: Indiase activisten en de Afro-Aziatische beweging in de vroege Koude Oorlog
Waarom ontmoeten een Indiase feministe en een Algerijnse dichter elkaar in het Caïro van de jaren vijftig? Waarom traint een Ghanese vakbondsleider zijn Indiase collega’s om zich te organiseren? Dit project richt zich op Indiase activisten in de Afro-Aziatische beweging, die ontstond tijdens de dekolonisatie en de vroege Koude Oorlog.

In totaal hebben 16 jonge Leidse onderzoekers een Veni-beurs ontvangen. NWO verstrekt jaarlijks de Veni-subsidies aan jonge, vaak recent gepromoveerde onderzoekers. Zij krijgen maximaal 250.000 euro voor nieuwsgierigheidgedreven onderzoek. De Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO.