Facebookgegevens ontsluiten voor onderzoekers

Politicoloog Rebekah Tromble (Universiteit Leiden) is benoemd als academic advisor van de Social Science One onderzoekscommissie. Zij gaat de commissie ondersteunen in een nieuwe samenwerking met Facebook. Doel is om kwantitatieve studies mogelijk te maken naar de rol van sociale media in verkiezingen en democratie.

Social media and democracy

Social Science One is opgezet om samenwerkingsverbanden aan te gaan tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. ‘Particuliere ondernemingen zoals Facebook genereren enorme hoeveelheden data. Ook op het gebied van verkiezingen en democratie. Maar het leeuwendeel daarvan is niet toegankelijk voor onderzoekers’, legt Tromble uit. ‘Willen we de rol en invloed van sociale media op het democratisch proces beter begrijpen, dan is toegang tot data zoals die van Facebook onontbeerlijk.’

Belangrijke onderzoeksvragen

Tromble is benoemd tot de Social Science One European Advisory Group, een van meerdere groepen experts uit de universitaire wereld. Hun opdracht is het formuleren van belangrijke onderzoeksvragen en het adviseren van Facebook over het soort data dat nodig is om deze vragen te beantwoorden.

De commissie zal verschillende ronden organiseren waarin onderzoekers subsidie en toegang tot data kunnen aanvragen. Deze aanvraagronden zullen worden gecoördineerd door de Social Science Research Council (Verenigde Staten); de onderzoeksvoorstellen zullen worden beoordeeld door onafhandelijke experts. Onderzoekers die subsidie en toegang tot de data in de wacht slepen, kunnen hun bevindingen naar eigen inzicht publiceren, uiteraard met respect voor de privacy van de betrokkenen; instemming van Facebook is niet vereist.

De eerste aanvraagronde werd aangekondigd op 11 juli 2018. Onderzoekers die zijn geïnteresseerd in de verspreiding en het gebruik van informatie en desinformatie via Facebook kunnen zich opgeven voor een dataset interested waarin vrijwel alle URLs staan die Facebookgebruikers hebben gedeeld sinds 1 januari 2017.

Eerste stap

‘Ik bestudeer de impact van social media op democratische samenlevingen al een tijdje,’ vertelt Tromble. ‘Veel van de effecten zijn positief, maar—zoals we de laatste jaren hebben gezien—zijn veel effecten nogal negatief. Om de schade te beperken en gezonde democratische processen te bevorderen, moeten academici en ICT-bedrijven samenwerken. Ik hoop dat deze alliantie tussen Social Science One en Facebook een eerste stap in de goede richting betekent. En ik ben ook wel een beetje trots dat ik deel mag uitmaken van dit initiatief.’

Rebekah Tromble
Rebekah Tromble (foto: Ruben Verheul)

Subsidieverstrekkers

Dit Social Science One project wordt gesubsidieerd door een aantal Amerikaanse stichtingen uit verschillende politieke windstreken: de Alfred P. Sloan Foundation, the Charles Koch Foundation, het Democracy Fund, de John S. and James L. Knight Foundation, de Laura and John Arnold Foundation, het Omidyar Network en de William and Flora Hewlett Foundation.

Verder lezen