Mirjam de Bruijn over burgeroorlog in Kameroen

Mirjam de Bruijn, hoogleraar Afrikanistiek, was in maart nog in Kameroen. Ze omschreef de sfeer als bedompt en onderdrukkend. De mensen daar durven zich niet meer uit te spreken.

Mirjam de Bruijn

'Toen ik daar was, waren de scholen en ziekenhuizen gesloten. Het land is onder staat van beleg, althans zo voelt het.'

Volgens De Bruijn is het vooral een plattelandsoorlog: 'In de steden is het redelijk rustig, omdat de regering het daar voor het zeggen heeft, maar op het platteland zitten de verzetsgroepen. De overheid stuurt het leger naar die dorpen om ze plat te branden en mensen te bedreigen. Het gevolg daarvan is nu dat ruim 200.000 Kameroeners huis en haard verlaten', legt De Bruijn uit.

Naast het platbranden van dorpen, zijn onschuldige burgers vermoord, waaronder ook gehandicapten die niet konden vluchten. Oudere vrouwen werden levend verbrand.

Lees het hele artikel bij NOS