Leiden in 2019 grootste ontmoetingsplaats voor wetenschappers en geïnteresseerden Azië

Volgend jaar juli ontvangt de Universiteit Leiden zo’n 1500 Azië-experts uit de hele wereld, voor de elfde editie van de International Convention of Asia Scholars (ICAS 11). Het is de grootste Aziëbijeenkomst ter wereld. Naast een wetenschappelijk programma, biedt de conventie tevens een uitgebreid cultureel programma voor iedereen die geïnteresseerd is in Azië.

Na acht conventies buiten Europa, keert ICAS terug naar Leiden, waar het in 1998 allemaal begon. Toen werd de conventie voor de eerste keer georganiseerd door het aan de Universiteit Leiden gelieerde International Institute for Asian Studies (IIAS). Met deelnemers uit meer dan zestig landen, fungeert deze tweejaarlijkse conventie als ontmoetingsplaats voor wetenschappers en professionals van verschillende disciplines.

Wetenschappelijk en cultureel programma ICAS 11

Het programma voor ICAS 11 wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Universiteit Leiden en de stad Leiden. De conventie zal hoofdzakelijk plaatsvinden in het Kamerlingh Onnes Gebouw waar de rechtenfaculteit is gevestigd. Hier worden de meeste van de 300 panels en roundtables gehouden. Ook is er een publiek toegankelijke markt waar uitgeverijen en andere organisaties hun Azië-gerelateerde producten en diensten laten zien en aanbieden. Daarnaast wordt er in samenwerking met diverse Leidse instellingen gewerkt aan een cultureel programma, met onder andere tentoonstellingen op verschillende locaties en een Azië-filmfestival in het Cultureel Ontmoetingshuis Sijthoff-Leiden.

Ontmoeten internationale collega’s

Paul van der Velde, ICAS-secretaris bij het IIAS: ‘We zijn samen met de universiteit en de stad nog druk bezig met de programmering. Inzendingen voor deelname zijn nog mogelijk tot 10 oktober van dit jaar’. ‘Wij nodigen wetenschappers en kenners van harte uit zich aan te meldenvoor het wetenschappelijke programma. Geïnteresseerden kunnen volgend jaar gratis het publieke programma van de conventie bezoeken.’ Hij is enorm enthousiast dat ICAS weer plaatsvindt in Leiden. ‘Onze stad staat immers internationaal bekend als belangrijk kenniscentrum op het gebied van Azië. Andersom is dit ook een unieke gelegenheid voor Nederlandse Azië-deskundigen om hun internationale collega’s te ontmoeten. We hopen dan ook op een actieve deelname vanuit Leiden en de rest van Nederland.’

ICAS Book Prize

De deadline van 10 oktober geldt trouwens ook voor het indienen van publicaties voor de ICAS Book Prize (IBP). Deze prijs wordt tijdens de conventie uitgereikt voor de beste publicaties en proefschriften op het gebied van Azië-studies. De IBP, die geldt als de meest prestigieuze prijs op dit gebied, wordt sinds 2015 gesponsord door de Asian Library van de universiteit. Toegestane talen voor publicaties zijn: Engels, Chinees, Koreaans, Spaans, Portugees, Frans en Duits.

Over het IIAS

Het IIAS is een internationaal onderzoeksinstituut en kennisuitwisselingsplatform voor de Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen. Het bevordert de multidisciplinaire kennisontwikkeling over Azië en initieert programma's waarbij altijd Aziatische en andere internationale partners betrokken zijn. IIAS heeft een eigen fellowship-programma en organiseert conferenties, workshops en seminars. Op deze manier fungeert het instituut als wereldwijde mediator die academische, culturele en maatschappelijke instellingen in Azië, en andere delen van de wereld, bij elkaar brengt.

ICAS 11 vindt plaats in Leiden van 16 tot en met 19 juli 2019. Meer informatie via de website van de conventie.