Eveline Crone ambassadeur van het Weekend van de Wetenschap

Wetenschapper Eveline Crone zet zich samen met astronaut André Kuipers en kunstenaar Daan Roosegaarde in voor het Weekend van de Wetenschap op zaterdag 6 en zondag 7 oktober 2018. De drie ambassadeurs zijn op diverse locaties aanwezig om het publiek kennis te laten maken met de innovatieve en nieuwsgierig makende wereld van technologie en wetenschap.

Tijdens dit Weekend van de Wetenschap krijgt het publiek 48 uur lang backstage toegang bij meer dan 350 bedrijven, universiteiten, (onderzoeks)instellingen en musea waarvan de deuren normaal gesloten blijven.

Eveline Crone in Leiden over puberbrein en sociale media

Op zondag 7 oktober gaat hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie Crone in Leiden met het publiek in gesprek over het onderzoek naar het ontwikkelende puberbrein, samen met het Brain and Development Research Center van de Universiteit Leiden en met NeuroLabNL, het Startimpuls project van de Nationale Wetenschapsagenda. Tegelijkertijd presenteert zij een nieuwe website voor jongeren en een nieuwe uitgave van besteller ‘Het Puberende Brein’ met aandacht voor gebruik van sociale media.

André Kuipers in Noordwijk over ruimtevaart

Astro André is op zondag 7 oktober te vinden bij ESA/ESTEC in Noordwijk met lezingen over de ruimtevaart, waar bezoekers met hem in gesprek kunnen. 'We moeten jeugd enthousiast maken voor wetenschap en techniek, dat is de basis voor onze toekomst', aldus Kuipers die zich om die reden ook dit jaar weer als ambassadeur verbindt aan het wetenschapsweekend.

Daan Roosegaarde in Almere over creativiteit en ruimteafval

Kunstenaar en innovator Roosegaarde laat bezoekers op zaterdag 6 oktober niet alleen kennismaken met ruimteafval als bedreiging, maar ook als potentiële bron voor nieuwe creativiteit, in het levend laboratorium Space Waste Lab bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF). Na zonsondergang kan het publiek kijken naar een grote, unieke installatie inclusief LED’s en real-time-tracking information.

Grootste landelijke technologie- en wetenschapsevenement

Jaarlijks organiseert NEMO met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Weekend van de Wetenschap. Dit grootste landelijke technologie- en wetenschapsevenement van Nederland wordt gerealiseerd dankzij de vele organisaties die tijdens het weekend voor het publiek hun deuren openen. Het doel: Nederland te laten ervaren hoe belangrijk en interessant wetenschap en technologie zijn.

Ambassadeurs Daan Rosegaarde, Eveline Crone en André Kuipers