Welke stappen kunnen Nederland en Australië nemen tegen Rusland (MH17)?

Australië en Nederland hebben Rusland gevraagd om gesprekken te voeren als een eerste stap richting een oplossing, maar de landen zijn tevens bereid om juridische stappen te ondernemen. Welke mogelijkheden zijn er?

Sergey Vasiliev heeft deze mogelijkheden op 25 mei in het BBC News nader toegelicht. Er zijn meerdere juridische wegen die Nederland en Australië kunnen bewandelen, maar geen van deze routes zal eenvoudig worden. Eén van de mogelijkheden is om diplomatiek te onderhandelen over een oplossing, die de vorm kan aannemen van een erkenning van onder meer verantwoordelijkheid en verontschuldiging. Echter zal Rusland waarschijnlijk haar betrokkenheid bij MH17 blijven ontkennen. Andere vormen van geschillenbeslechting, waarvoor enige toestemming van Rusland nodig is, zijn daarom weinig succesvol.

Nederland en Australië kunnen dan hun toevlucht nemen tot de meer formele wijze van geschillenbeslechting, zoals het starten van een zaak tegen Rusland bij het Internationaal Hof van Justitie. De juridische grondslagen voor de potentiële zaak zijn echter smal. Bovendien zal deze formele wijze van geschillenbeslechting meer tijd in beslag nemen, dan wanneer binnen het politieke domein naar een oplossing wordt gezocht.