Volgende stap in herontwikkeling Van Eyckhof - Van Wijkplaats

Er zijn een architect en een installatieadviseur geselecteerd voor de herontwikkeling van de panden P.N. van Eyckhof en Van Wijkplaats. Ook is het Ruimtelijk en Functioneel Programma van Eisen (PvE) vastgesteld.

Afgelopen half jaar heeft de projectgroep, samen met het instituut LIAS en de kennispartners,  een PvE opgesteld voor de herontwikkeling van de gebouwen. Met de afspraken in het PvE kan het ontwerpteam deze zomer starten met een eerste studie naar de gebouwen.

Uitgangspunt is om het pand om te vormen tot een aantrekkelijke en herkenbare plek voor het instituut LIAS en de kennispartners, het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), de Universiteitsbibliotheek en het Afrika-Studiecentrum (ASC).

Wat gaat er veranderen?

De Van Eyckhof – Van Wijkplaats gaat een levendig decentraal gebouw worden. Het gebouw krijgt meer uitstraling, met aantrekkelijke ruimtes voor ontmoeting tussen studenten en medewerkers.
Er komen meer dan 700 onderwijs- en zelfstudieplekken en twee grotere hoorcollegezalen.  Daarnaast wordt een prettige werkomgeving gecreëerd met naast 1-, 2- en 4-persoonskamers en vergaderkamers ook ruimte voor common rooms en concentratieplekken. Ook zal de oriëntatie in het gebouw worden verbeterd.

Openbare aanbesteding

Nu de openbare aanbesteding is afgerond, zijn de architect en de installatieadviseur voor de herontwikkeling bekend: Architectenbureau De Zwarte Hond en installatieadviseur Nelissen. In de aanbesteding is om veel expertise gevraagd op het gebied van duurzaamheid. Er wordt onderzocht of het gebouw kan worden aangesloten op een warmte-koudeopslag (WKO) in de bodem.  Het streven is om volgens de duurzaamheidsdoelstelling minimaal de BREEAM normering ‘Very Good’ te halen.