Tips tegen verdwalen op het tweede pop-upcollege in Den Haag

‘Ik was op weg hier naar toe ook even verdwaald.’ Ineke van der Ham (universitair docent neuropsychologie) gaf op zaterdag 16 juni in woonzorgcentrum Houthaghe een kort college over hoe de weg vinden werkt in het ouder-wordende brein. Het was het tweede van de reeks pop-upcolleges die de Universiteit Leiden organiseert op bijzondere locaties in Den Haag.

Mannen lezen beter kaart?

Hoe werkt de weg vinden eigenlijk? Van der Ham legde uit dat iedereen op een andere manier navigeert, uit zijn eigen standpunt of juist vanuit de wereld om zich heen. En is er nou écht een verschil tussen mannen en vrouwen? ‘We navigeren vooral anders’, volgens Ineke. ‘Mannen letten meer op noord en zuid, vrouwen meer op aanknopingspunten zoals gebouwen.’ Ouder worden kan ervoor zorgen dat je vaker verdwaalt, maar gelukkig kan iedereen zijn navigatievermogen trainen.

Blijven leren

‘Als mijn vrouw ging rijden, ging het altijd grandioos mis.’ Loek de Winter is ervan overtuigd dat mannen beter de weg vinden dan vrouwen. ‘Ik leer ook nu nog graag nieuwe dingen, heel leuk dat de universiteit naar ons toe komt. Maar het klopt niet dat vrouwen even goed kunnen navigeren als mannen.’ Mevrouw Beekman herkende zich niet in het in verhaal van Van der Ham. ‘Ik vergeet toch nooit iets en verdwaal nooit’. ‘Ik wel hoor, vooral als ik moe ben’, antwoordde De Winter. ‘Ik ga de tips uit het college zeker proberen.’

Loek de Winter en mevrouw Beekmen waren het niet eens: kunnen vrouwen even goed navigeren als mannen, of niet?

Navigeren kun je leren

Ineke van der Ham werkt samen met een onderzoeksteam aan een behandeling om minder snel te verdwalen. Op www.navigerenkunjeleren.nl kan iedereen van 8-100 jaar meedoen. Op basis van deze test krijg je een persoonlijk navigatieprofiel én tips hoe je beter de weg kunt vinden.