'Steile leercurve' bij Honours Class Leren door doen

'Nieuwe Burgers Bakken' noemt docent Marije van den Berg de Honours Class Leren door Doen, waarin ze studenten heeft proberen te laten zien dat ze ‘eigenaar van hun eigen wereld zijn’ en de mogelijkheid hebben om Leiden een stukje mooier en democratischer te maken. Op vrijdag 8 juni vond de slotbijeenkomst plaats.

In de Honours Class 'Leren door Doen' worden studenten gekoppeld aan opdrachtgevers zoals Jongerenwerk Leiden en de politie. Op die manierzetten ze hun theoretische kennis in om maatschappelijke problemen in de regio Leiden aan te pakken. De groepjes gingen in februari van start. In maart pitchten ze hun plannen tijdens de Honours Dragon’s Den aan kritische juryleden, waaronder wethouder Paul Dirkse (Gemeente Leiden) en docent Marije van den Berg. Tijdens de slotbijeenkomst presenteerden de studenten de eindresultaten en blikten ze vooruit op de toekomst van hun project.

Loop tegen een muur aan

Deze Honours Class is erg praktisch. Honoursstudent Sjoerd Bijl, die gewend was om veel te lezen bij zijn rechtenstudie, kreeg opeens maar twee A4’tjes aan literatuur. ‘Best confronterend dat je nauwelijks iets hoeft te lezen voor een vak!’ Hoewel de studenten weinig literatuur voor hun kiezen kregen, was dit vak zeker geen weinig werk. ‘Je wordt gestimuleerd om op je bek te gaan', vertelt Van den Berg. 'Neem risico’s, pak iets aan, loop tegen een muur aan en leer ervan! Het is echt een steile leercurve.’

Anders dan anders

Dat dit vak afwijkt van reguliere universitaire vakken, daar zijn de studenten de afgelopen vijf maanden wel achter gekomen. Sjoerd is door zijn project, waarbij hij ondersteuning bood aan het burgerinitiatief ‘Nieuw Leids Bolwerk’, bijvoorbeeld een ware actievoerder geworden. Bij het Nieuw Leids Bolwerk spannen inwoners van Binnenstad-Noord zich namelijk in om een deel van de oude panden in het Energiepark (onderdeel van het Singelpark) om te toveren tot duurzame woonwijk. Het is een alternatief voor de huidige plannen van een projectontwikkelaar om in de panden ruimte te bieden aan een cultureel en creatief aanbod.

Sjoerd en zijn groepsgenoot besteedden hun vrije tijd aan het bezoeken van architecten, het bijwonen van buurtavonden en het aanvragen van bureaucratische formulieren. Zo merkten ze dat dit initiatief grotendeels financieel door de inwoners van de wijk zelf werd gedragen. Hun advies aan de gemeente Leiden is dan ook dat ze burgerinitiatieven beter moeten ondersteunen zodat iedereen de kans krijgt om actievoerder te worden, en niet alleen de ‘rijke gepensioneerden met een bestuurdersachtergrond’.

Balletje doen rollen

Een aantal van de projecten heeft daadwerkelijk een balletje doen rollen en vormt het begin van duurzame verandering in Leiden. Zo signaleerde één van de groepjes dat maar weinig studenten de universitaire gedragscode rondom seksuele intimatie kennen. Om de bekendheid te vergroten, besloten ze om een geanimeerd filmpje te maken over wat je kan doen als je als student te maken hebt met ongewenste (seksuele) aandacht. Na contact met de Dean van de rechtenfaculteit gaan er nu stemmen op om het filmpje te presenteren aan de 1100 eerstejaars die ieder jaar aanwezig zijn bij het introductiecollege van rechten.

Ook het project van de studenten die een gezonde kookworkshop hebben georganiseerd voor een aantal meiden uit Leiden-Noord, werd geroemd als een ‘echt prototype voor verdere projecten’. Het is nu aan de volgende groep honoursstudenten om dit om te zetten in duurzame verandering. De Leidse wethouder Paul Dirkse vindt het in ieder geval heel belangrijk en gaat binnen de gemeente op zoek naar de mogelijkheden op dit te realiseren.

(Zaza Jung)