Persoonlijke pitches bij de Honours Dragons’ Den

‘Wie denkt dat deze pizza gezond is? En wie zou deze pizza vanavond toch graag op z’n bord hebben?’ Met deze, ietwat confronterende, vragen opende een groepje studenten de jaarlijkse Honours Dragons’ Den. In de Leidse raadszaal presenteerden de studenten van de Honours Class ‘Leren door Doen: Breng democratische vernieuwing in de praktijk!’, in het bijzijn van vrienden en familie, hun creatieve oplossingen voor stedelijke vraagstukken in Leiden en Den Haag.

Maatschappelijke vraagstukken

In februari en maart hebben de studenten colleges gevolgd over de theorieën achter democratische vernieuwingen in de stad. Om daarna, gewapend met hun academische kennis en een verse blik, maatschappelijke vraagstukken in Leiden en Den Haag aan te pakken. Vrijdag 9 maart legden ze hun maatschappelijke projecten in een korte pitch voor aan vier kritische juryleden, de Dragons, die na iedere presentatie scherpe vragen afvuurden op de studenten.

In de Dragons’ Den passeerden diverse vraagstukken de revue, over ongezonde eetpatronen van middelbare scholieren, alternatieve plannen voor het ‘Leids energiepark’ en stedelijke duurzaamheid. Volgens Paul Dirkse, de Leidse wethouder van Onderwijs, Sport en Duurzaamheid, brachten de studenten zo, via hun creatieve projecten, het motto ‘Leiden, kennisstad’ in praktijk: ‘Jullie brengen de wereld van kennisinstituten en stedelijke vraagstukken bij elkaar.’

Haagse zorgmijders

Een aantal studenten stelde problemen aan de kaak waar ze persoonlijk bij betrokken zijn. Zo vertelde een van de studenten over een kennis die al jarenlang kampt met een alcoholverslaving. Hoewel die wel een groot sociaal vangnet heeft, is dat zeker niet het geval voor alle zogenoemde zorgmijders. Zoals Jan Terlouw in 2016 al constateerde, is het touwtje in de brievenbus verleden tijd. In tijden van individualisering gaan buren niet zomaar meer bij elkaar langs om te checken of het wel goed gaat met hun eenzame buurman die soms wat vreemd doet.

Ook in de Haagse Heesterbuurt ontbreekt het volgens de groep studenten soms aan sociale cohesie, waardoor zorgmijders daar lange tijd ‘onontdekt’ kunnen blijven. Door een inspraakavond met eten te organiseren, hopen de studenten de buurtbewoners bewust te maken van deze problematiek om zo een vangnet te creëren voor de zorgmijders.

Seksuele intimidatie

Ook Noera, Negin en Denise vertelden dat ze door een persoonlijke verhaal van een kennis geïnspireerd werden om met hun project seksuele intimidatie binnen de Leidse studentenwereld aan te pakken. Want hoewel er binnen de universiteit een duidelijke gedragscode geldt wat betreft seksuele intimidatie, zijn er nog weinig studenten die hiervan af weten. De drie honoursstudentes willen dit veranderen door voorlichting over deze gedragscode tot vast onderdeel van de eerstejaars vaardighedencolleges te maken. De actuele MeToo-discussie moet volgens hen ook in de werkgroep worden gevoerd, om te beginnen in het Tutoraatsvak van de rechtenfaculteit; hun groep proefkonijnen.

Omineuze woorden

‘Zo zie je maar dat studenten tegenwoordig echt niet alleen maar bezig zijn om met een mager zesje hun studiepunten binnen te halen.’ ‘Stadsinnovator’ en Dragon Gijsbert van Es was onder de indruk van hun inzet. Ook de andere dragons reageerden enthousiast over de projecten. Ze kijken uit naar 8 juni, de slotbijeenkomst van deze Honours Class, waarbij de studenten de uitvoering van hun project zullen presenteren. Voordat de studenten hun ervaringen opgelucht konden delen bij de borrel, kregen ze nog een paar omineuze woorden van Van Es op het hart gedrukt: ‘Succes en be careful out there.’

(ZJ/ Foto's André van Haasteren)