Stefan Hertmans nieuwe gastschrijver Universiteit Leiden

Romancier, dichter en essayist Stefan Hertmans is de 34e gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Vanaf september zal Hertmans met studenten onderzoeken wat lezen in de huidige tijd nog betekent.

Gaat de leescultuur echt ten onder, zoals je zovelen hoort beweren? Samen met de studenten gaat Hertmans in een serie colleges na hoe lezen veranderd is, wat een digitale leescultuur inhoudt en wat dat betekent voor de toekomst voor de roman.

Hertmans (1951) werd al snel na zijn debuut Ruimte in 1981 erkend als een belangrijke literaire stem, en met recente romans als Oorlog en Terpentijn en De Bekeerlinge bereikte hij ook een groot en internationaal publiek. Het schrijverschap van Hertmans kenmerkt zich door die balans: zijn werk is een intellectuele zoektocht naar wat kunst kan betekenen in de wereld, en hoe. Tegelijk zijn het aangrijpende en levensechte teksten over mensen en hun liefde.

Hedendaagse snelheid versus slow reading

De hedendaagse liefde voor het snel consumeerbare is moeilijk te verenigen met de roman, die slow reading vereist. Hertmans: ‘Wat voor weerslag heeft het gejaagde lezen op ons denken en onze mentaliteit? Gaat kunst niet net over het even wat langer en dwarser nadenken? En kan het lezen van niet voor de hand liggende literatuur ons wél nog iets leren over hoe we in de wereld moeten staan?’ Het vijftal openbare colleges dat hij in Leiden geeft, verkent de antwoorden op die vragen.

Vast onderdeel van het gastschrijverschap is de Albert Verweylezing, die Hertmans op 14 november zal houden onder de titel: De fictie en de feiten. De lezing is toegankelijk voor alle belangstellenden. De colleges – na aanmelding – eveneens. Voorrang gaat naar studenten, van álle studierichtingen en universiteiten.

Gastschrijverschap in Leiden

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit met NRC Handelsblad. Het gastschrijverschap biedt studenten en docenten de mogelijkheid om in aanraking te komen met een schrijver of schrijfster van naam. Iemand die zelf literatuur maakt en die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is. De duur van het gastschrijverschap is drie maanden per jaar.

De eerste gastschrijver was Gerard Reve. Daarna volgden onder anderen Judith Herzberg, Frans Kellendonk, Anna Enquist, Renate Dorrestein, Arnon Grunberg, P.F. Thomése, Joke van Leeuwen, Tom Lanoye en vorig jaar Alfred Schaffer. In 2000 verscheen Dit is voor mij geschreven, een bundeling van vijftien Albert Verwey-lezingen.