Politicologenetmaal: Leiden ontvangt ruim 250 politieke wetenschappers

Ruim 250 politicologen bezochten van 7 tot en met 8 juni 2018 het Politicologenetmaal in Leiden. De jaarlijkse conferentie van politieke wetenschappers uit Nederland en België werd voor de tweede maal op rij georganiseerd door het Instituut Politieke Wetenschap van de Universiteit Leiden.

‘Populisme’: een te pas en te onpas gebruikt label

Hoogtepunt van de conferentie was de keynote lecture door Cas Mudde (Universiteit van Georgia), een internationaal erkend expert op het gebied van populisme en radicaal rechts. In zijn lezing wierp Mudde de vraag op of we niet teveel populisme waarnemen. Academici gebruiken een vrij strikte definitie van populisme waarin het als een gedeeltelijke ideologie wordt gezien die het ‘pure volk’ tegenover een ‘corrupte elite’ zet. In het publieke debat wordt het label populisme volgens Mudde te pas en te onpas gebruikt. Volgens Mudde zouden we ons minder moeten richten op populisme als een ‘probleem’, maar meer naar de onderliggende problemen van de liberale democratie moeten kijken.

Cas Mudde tijdens het Politicologenetmaal 2018
Cas Mudde

Jaarlijkse prijzen

Tijdens de plenaire sessie werden de jaarlijkse prijzen voor beste masterscriptie en beste proefschrift uitgereikt. De in Leiden gepromoveerde Fransje Molenaar won de Els Witte Jaarprijs voor haar proefschrift Changing the Rules of the Game: The Development and Reform of Party Law in Latin America.  De Daniël Heinsiusprijs voor beste masterscriptie ging naar Hayo Raaphorst (Universiteit Maastricht) voor zijn onderzoek Countering the Realist Narrative on Common Diplomacy Coordination A Political-Historical Analysis of European Political Cooperation, 1970-1986. Emeritus hoogleraar Jacques Thomassen (Universiteit Twente) werd tot erelid van de Nederlandse Kring voor de Wetenschap der Politiek (NKWP) benoemd vanwege zijn jarenlange verdiensten voor de Nederlandse politicologie.

Fransje Molenaar

18 workshops

In 18 workshops bespraken de aanwezige wetenschappers uit Nederland, België en vele andere landen hun actuele onderzoek over een breed scala aan thema’s. Naast de lokale politiek werd er onder andere gesproken over politieke communicatie, conflict en terrorisme. In 2019 vindt het Politicologenetmaal plaats in Antwerpen.

Zie ook

website Nederlandse Kring voor de Wetenschap der Politiek