Nieuw project om ziekte van Alzheimer te bestuderen

Onderzoekers van de Universiteit Leiden gaan een nieuwe manier ontwikkelen om de biomarkers van de ziekte van Alzheimer te bestuderen. De aanpak focust zich op de moleculaire boodschappers van de cellen. Het project, geleid door Thomas Hankemeier en gecoördineerd door Yuliya Shakalisava (Leiden Academic Centre for Drug Research) ontvangt een financiering van 800.000 euro van EuroNanoMed.

Boodschappers van het brein

Het project heet EXIT: EXomes Isolation Tool. De onderzoekers willen een nieuw analytisch apparaat ontwikkelen om de moleculaire boodschappers van het brein (exosomen) te onderzoeken in samples van patiënten met de ziekte van Alheimer. Exosomen zijn piepkleine membraamblaasjes. Kortgeleden bleek dat deze blaasjes een belangrijke rol  spelen in de communicatie op afstand tussen de cellen. Ook is ontdekt dat exosomen de bloed-breinbarrière kunnen passeren. Exosomen dragen verschillende eiwitten, RNA en metabolieten en zijn aanwezig in alle lichaamsvloeistoffen. Dit maakt ze een veelbelovende bron voor diagnostisch en etiologisch onderzoek.

Lees verder op de Engelse site.