Escaperoom over overstroming wint de Sustainable Business Battle

Een escaperoom waarin je moet ontsnappen aan verdrinking, om je zo bewust te maken van het gevaar van overstromingen en het belang van duurzaamheid. Met dit idee voor het Hoogheemraadschap won een team van vier studenten van de Universiteit Leiden en de Haagse Hogeschool de Sustainable Business Battle 2018. Een verslag van de finale.

‘I love seaweed.’ De stemming is positief op 14 juni in PLNT, de innovatieve broedplaats midden in Leiden. Vijf teams van studenten van verschillende universiteiten strijden in de finale van de Sustainable Business Battle. Allemaal pitchen ze tijdens een spannende finaleavond hun idee op het gebied van duurzaamheid aan een bedrijf uit de regio en een onafhankelijke jury. In minder dan een maand bedachten de studenten een oplossing voor een vraagstuk van Hoogheemraadschap Rijnland, HTM, de Gemeente Leiden, Dunea of Bolidt. De avond begint met keynote Joost Wouters, die vertelt over zijn bedrijf The Seaweed Company, dat energie opwekt uit zeewier. Hij is enthousiast over de wedstrijd: ‘We zijn deze avond op een battle, maar dan op een positieve manier: we vechten tegen de gevestigde orde.’

Joost Wouters, oprichter van The Seaweed Company

Duurzame burgers

Na een drankje met krekelburgers is de vloer voor de vijf teams. Na een maand vol brainstormen en coaching, pitchen ze hun oplossingen voor een duurzamer bedrijf. Er komen originele ideeën voorbij: speciale toiletten om te voorkomen dat medicijnafval in ons drinkwater terecht komt en labels om vloeren beter te kunnen recyclen. De winnaars van deze avond werkten aan een opdracht van Hoogheemraadschap Rijnland, één van de oudste waterschappen van Nederland. Evelien Winkel, Ashish Padhi, Elisa van der Lingen en Kevin de Raat bedachten een escaperoom waarin je moet ontsnappen aan een overstroming. Hiermee hopen ze meer bewustzijn voor milieuverandering en overstromingsgevaar te creëren onder studenten.

Pijn moet je voelen

Laten voelen wat het is om in verdrinkingsgevaar te zijn, creëert volgens jurylid Kees van Rengs op een goede manier bewustzijn. ‘Mensen ondernemen helaas pas wat als ze de pijn voelen. Dit team heeft gewonnen omdat het met een heel concrete oplossing kwam. Idealiter gaat iedereen de escaperoom uit met het idee “dit was heftig”. Als gevolg van het gesprek dat er dan ontstaat, heeft iedereen het op verjaardagen in het vervolg over duurzaamheid.’

Het winnende team

Actie

De dijkgraaf kan het niet meer alleen’, aldus Hans Pluckel, lid van het dagelijks bestuur van Hoogheemraadschap. ‘Het is belangrijk dat mensen zich ervan bewust zijn wat het waterschap is, maar ook hoe het waterschap samenwerkt met de gemeente, private partijen en de burger.’ Het bedrijf gaat deze zomer nog met de studenten aan de slag om hun escaperoom te realiseren.

Kopgroep

De studenten zijn natuurlijk blij met hun overwinning, al kwamen ze niet zomaar op dit winnende plan. ‘Ons allerslechtste idee was waterflessen uitdelen met het logo van Hoogheemraadschap,’ vertelt student Kevin de Raat. ‘Ik ben blij dat we met iets beters zijn gekomen.’ Hij raadt zijn medestudenten absoluut aan mee te doen met de volgende editie van de Sustainable Business Battle. ‘Je krijgt leerzame trainingen en je leert veel mensen kennen.’ Evelien Winkel, ook onderdeel van het winnende team, vond het een uitdaging om te bepalen wat een bedrijf nou écht wil. En dat is gelukt. ‘Ik ben blij dat we een kopgroep hebben van studenten die iets ondernemen. Dat onderscheidt ze van het peloton’, zegt Hans Pluckel trots.

De deelnemers van de Sustainable Business Battle 2018

Duurzaamheid eerst

Als we duurzaamheid niet aanpakken, hebben we niets aan het oplossen van andere problemen in de wereld.’ Tanja Meeuwse, organisator van de Sustainable Business Battle, benadrukt waarom duurzaamheid zo belangrijk is. Ze is afgelopen tijd hard bezig geweest met het organiseren van deze business course met een groen tintje, speciaal voor Haagse en Leidse studenten. Deze werd vorig jaar voor het eerst opgezet omdat er in Leiden te weinig studenteninitiatieven gerelateerd aan duurzaamheid waren. Meeuwse is trots op de teams van dit jaar. ‘Hiermee laten we zien dat duurzaamheid en het bedrijfsleven samen kunnen én moeten gaan.’

Tekst: Michal van Toorn