Universe Awareness geeft huis-tuin-en-keukenlasershow in Botswana

Hoe bied je met simpele middelen tóch hoogwaardig en interessant onderwijs? Hierover sprak Universe Awareness van de Universiteit Leiden tijdens het wetenschapsfestival in Botswana. Met onder andere een laserexperiment van huishoudelijke materialen toonden zij de mogelijkheden om jongeren te interesseren voor astronomie.

Een economie aangedreven door wetenschap

Van 17 tot 19 April organiseerde de Botswana International University of Science & Technology (BIUST) het jaarlijkse Science, Technology, Engineering & Math (STEM) Festival. Universe Awareness van de Universiteit Leiden was uitgenodigd om educatieve middelen, projecten en inspirerende verhalen te delen met docenten, ondernemers, studenten, academici en beleidsmakers uit Botswana en daarbuiten.

Dit jaar focuste het festival zich op het thema STEM driven economy: onderzoek transformeren naar winstgevende producten en diensten. Onderzoekers, studenten, professionals en leden van het publiek presenteerden hun projecten en ideeën door middel van exhibits, seminars and wetenschapsshows. 'BIUST zal de katalysator worden die Botswana's op grondstoffen gebaseerde economie zal veranderen in een economie die draait rond wetenschap en technologie,' zei Otlogetswe Totolo, vice-voorzitter van de BIUST.

Universe Awareness

Michael de Korte van de Astronomy & Society Groep was aanwezig om het Universe Awareness project van de Universiteit Leiden te vertegenwoordigen. Hij presenteerde verschillende UNAWE middelen aan het publiek, zoals de Universem in een doos, Aardbol & het activiteitenboek en het Space Scoop astronomie nieuws.

Ook ging hij het gesprek aan over de UNAWE gemeenschap, die actief ervaringen uitwisselt via de website en social media. UNAWE werkt met goedkope middelen van hoge kwaliteit. Dit demonstreerde Michael met een live laserexperiment op het podium. Hierbij gebruikte hij huishoudelijke materialen en de hulp van drie studentenvrijwilligers.

On stage demonstratie van een laserexperiment: het buigen van licht

Meer weten over het STEM festival? Lees verder op de Engelstalige pagina.