Studenten krijgen adviezen over omgaan met stress

Een kwart van de Nederlandse studenten heeft last van burn-outklachten, en een nog groter deel heeft regelmatig last van emotionele uitputting en vermoeidheidsklachten. Op een symposium op 7 mei kregen studenten handvatten aangereikt om stress tegen te gaan.

Luie studenten? Dat beeld is allang achterhaald. De studententijd bestaat weliswaar nog steeds uit leuke feestjes, maar kan tegelijkertijd een behoorlijk stressvolle levensfase zijn. Uit recent onderzoek van Hogeschool Windesheim bleek zelfs dat een kwart van de studenten kampt met burn-outklachten.

Praktische handvatten

Hoe komt dat? En wat kunnen studenten en onderwijsinstellingen daaraan doen? Die vragen stonden centraal op het symposium Stressloos Studeren, dat op 7 mei georganiseerd werd door de Honours Academy, het Leids Assessoren Overleg (LAssO) en het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). Het doel van de dag was vooral om studenten praktische handvatten te bieden om hun studententijd wat minder stressvol te laten verlopen.

Vice-Rector Magnificus Hester Bijl trapte de bijeenkomst af met een videoboodschap. Zij toonde begrip voor de situatie waarin studenten zich bevinden. De prestatiedruk is hoog, mede door het bindend studieadvies en de studiefinanciering die moet worden terugbetaald. Bovendien krijgen jongeren constante prikkels via sociale media, en vraagt de sociale kant van het studentenleven natuurlijk ook veel aandacht. ‘Niet verwonderlijk dus dat dit soms tot stressklachten leidt. Ik ben blij dat de verschillende organisaties nu het initiatief hebben genomen om oorzaken en remedies te bespreken met studenten.’

Gasfornuis met vier pitten

Dat gebeurde in de verschillende workshoprondes. Zo lieten Leon Bosma en Laura van Megen van De Kleine Consultant zien dat je keuzes moet maken als je ergens in wil uitblinken. Bosma: ‘Je hebt een gasfornuis met vier pitten tot je beschikking, waarop familie, vrienden, studie en gezondheid in evenwicht probeert te houden. Maar we hebben chronisch te weinig tijd om al die vier pitten voluit te laten branden. Soms zal je dus keuzes moeten maken om een van de pitten tijdelijk zachter te zetten of zelfs uit te draaien.’ Plan bijvoorbeeld een studiepauze in na je tentamens, of haal de Facebookapp van je telefoon als je pitje ‘vrienden’ wat lager moet.

En als we het dan toch over uitblinken hebben: probeer jezelf eens wat minder te vergelijken met anderen. Dat zei coach Milo de Mol in zijn workshop. ‘We zijn geneigd om onszelf af te zetten tegen de buurman of buurvrouw. Maar is het niet beter om je eigen prestaties te ijken door te zien waar je nu staat en waar je naar toe wil?’ Dan kan een beetje stress zelfs stimulerend werken. Als je iets boven je niveau werkt, heb je immers ruimte om te groeien. ‘Optimum stress’ noemt De Mol dat, ergens tussen een ‘bore out’ en burn out’ in.

Vaker over spreken

‘Ik hoop dat deelnemers zich na vandaag realiseren dat ze niet raar zijn als ze veel stress hebben of zelfs een burn-out’, zegt Jip Muris (24, student International Relations). Zelf liep ze anderhalf jaar rond met een burn-out voordat ze het haar vrienden en familie durfde te vertellen. ‘Je bent niet alleen, het overkomt zo velen van ons. Maar waarom wordt er zo weinig over gesproken? Als maatschappij moeten we het er vaker over hebben.’

Wat weten sociale wetenschappers over stress?

Lees het in deze interviews met onze wetenschappers.
Lees ook: De beste (eind)examentips van Leidse studentenpsychologen