Honderden studenten stinken in 1-aprilgrap met Jochem Myjer

Het was groot nieuws, vlak voor het paasweekend: cabaretier Jochem Myjer zou een keuzevak gaan geven over omgaan met stress. Honderden studenten meldden zich aan, en ook de redacties van onder andere Pauw, Omroep Max en Radio 1 wilden Myjer spreken. Helaas voor hen: het is een 1-aprilgrap. Maar met een serieuze ondertoon. Stress onder studenten is een groeiend probleem, waar de Universiteit Leiden haar studenten voor wil behoeden en bij wil helpen.

Heb jij je opgegeven voor het keuzevak, en baal je nu dat het niet door gaat? Om het leed te verzachten, verloten we onder alle studenten die zich hebben aangemeld een aantal vrijkaarten voor zijn komende show.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Dit was het bericht van donderdag

Studenten hebben een steeds drukker leven – zowel door hun studie als door de vele sociale verplichtingen. Doordat zij beide serieus nemen, ligt het risico op overspannenheid op de loer. Studentpsycholoog Emile Dingjan: ‘Deze generatie studenten ervaart veel meer druk dan de studenten van ongeveer tien jaar geleden. Binnen de universiteit zetten we allerhande middelen, van cursus tot persoonlijke begeleiding, in om hen te helpen hiermee om te gaan.’ Met dat idee heeft de Universiteit Leiden Jochem Myjer benaderd om een wat luchtiger benadering van omgaan met stress te geven.

‘Het was altijd al een droom van mij om college te geven aan de Universiteit Leiden,’ aldus Myjer. Hij heeft zelf veel ervaring in omgaan met stress. ‘Als ik op het podium sta, voel ik ook nog altijd stress. Maar er zijn manieren om daar mee om te gaan, en die kennis deel ik graag.’ Het keuzevak, bestaande uit een serie colleges en een praktische opdracht, zal ook ingaan op oorzaken van stress en het herkennen van signalen van stress bij jezelf.

Ondersteuning bij stress

Die collegereeks gaat dus niet plaatsvinden – helaas voor de meer dan 600 studenten die zich hadden opgegeven. Maar dat stress onder studenten een toenemend probleem is, is geen grap. Op verschillende manieren biedt de universiteit studenten ondersteuning om met stress om te gaan. Zo zijn er door het jaar heen verschillende workshops en cursussen om studenten bij hun studie te helpen, zoals Time Management en Strategisch en geconcentreerd studeren.
Ook zijn er studentpsychologen, die kunnen helpen bij zowel persoonlijke als studiegerelateerde problemen. Dat kan laagdrempelig in het open spreekuur, of met een langer begeleidings- en behandelingstraject. En op maandag 7 mei vindt het gratis symposium ‘Stressloos Studeren’ plaats. Dit is georganiseerd door de Honours Academy, het Leids Assessoren Overleg (LAssO) en het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), in samenwerking met wetenschappers, psychologen, ervaringsdeskundigen, de PKvV en de Kleine Consultant.

Ervaar jij stress?

Heb jij last van stress, prestatiedruk of andere problemen die je in de weg staan bij je studie? Aarzel niet om langs te gaan bij een van de studentpsychologen. Informatie over het open spreekuur of het maken van een afspraak vind je op de studentenwebsite.