Jasmina Mačkić presenteert haar onderzoek over discriminatoir geweld tijdens de live talk show ‘Police Brutality Across Borders’

Jasmina Mačkić, universitair docent aan het Europa Instituut, presenteerde haar onderzoek tijdens ‘The Dissident’, een live talk show die regelmatig wordt georganiseerd door World-Talks, op 24 mei 2018. De bijeenkomst draaide om de Nigeriaanse mensenrechtenactivist Justus Ijeoma, de oprichter van de ‘International Human Rights and Equity Defence Foundation’.

Ijeoma biedt gratis rechtsbijstand aan slachtoffers van politiegeweld in Nigeria en verblijft tijdelijk in Amsterdam via Shelter City. Tijdens de talk show vertelde Ijeoma over zijn werk en over de mensenrechtenschendingen die worden begaan door de politie in Nigeria, waaronder afpersingpraktijken (voor meer informatie, zie de volgende samenvatting op de internetpagina van Human Rights Watch).

Na Ijeoma’s imponerende verhaal, vertelde Cassandra Chaney, associate professor aan de Louisiana State University, over racisme en politiegeweld in de Verenigde Staten. Tenslotte sprak Jasmina Mačkić over politiegeweld in Nederland en in Europa in het algemeen. De avond eindigde met een debat waar ook Tirza De Fockert (GroenLinks), Jan-Bert Vroege (D66) en het publiek aan deelnamen.