Hoezo geijkt pad? Van student Japans tot kantoorvergroener

Op zijn LinkedIn-profiel omschrijft alumnus Arne Driessen zichzelf als ‘serial entrepreneur’. Na een studie Japans kwam hij terecht bij een vertaalbureau, waarna hij zijn eigen online marketingbedrijf oprichtte en vervolgens verkocht om weer iets heel anders te gaan doen: kantoren verduurzamen met mobiele plantmuren.

Naam: Arne Driessen (28)
Banen: mede-oprichter bij The Greener Good, dat met de Wilde Wand kantoren duurzamer en groener probeert te maken. Eerder oprichter en eigenaar van online marketingbureau Tenbirds en medewerker bij vertaalbureau Concorde
Studies: Bachelor Japanse taal en cultuur (2011); uitwisseling met Universiteit van Kyoto (2010-2011); ResMA Area Studies (2013)

Je hebt stage gelopen op het consulaat in Osaka, wat heb je daar geleerd?

“Ik wilde na mijn uitwisseling aan de Universiteit van Kyoto terug naar Japan. Ik vond toen de diplomatieke dienst nog heel interessant. De stage was een leuke kans om weer in Japan te zijn, de taal te spreken en praktijkervaring op te doen. Ik kwam er daar achter dat het toch niets voor mij was. Het bedrijfsleven past beter bij me: ondernemen, korte lijnen, met een klein team zelf keuzes maken en de vrijheid om je eigen koers te bepalen en strategische beslissingen te nemen. Ik ben heel blij dat ik dat ben gaan doen.”

Japans is geen bedrijfskunde. Waar komt je ondernemersdrang vandaan?

“Mijn ouders zijn altijd al ondernemers geweest. Mijn moeder was directeur van Trekpleister, mijn vader was als ondernemer in diverse sectoren actief, van een tekstbureau tot supermarktketens, kinderdagverblijven en auto-onderdelen. Daardoor vond ik ondernemen gaaf.”

Welke vaardigheden die je tijdens je studie hebt geleerd gebruik je nu?

“Als je zorgt dat je iets dat je gaaf vindt op een slimme manier doet en jezelf daar ook de tijd voor gunt, kun je alles leren. Tijdens mijn studie heb ik geleerd kritisch te denken, creatief te zijn, door te zetten, structuur aan te brengen in mijn werk en alles te willen weten van iets nieuws. Dat pas ik nu toe. Terugblikkend: ‘het was aardig geweest om boekhoudcursussen te doen’, maar als je exploitatiebegrotingen moet maken, leer je dat toch wel. Ik denk nooit : ‘dat kan ik niet’, maar ‘dat kan ik óók leren’.”

Hoe kwam je op het vergroenen van werkplekken?

“Ik vond duurzaamheid altijd al belangrijk, ik heb in mijn studentenhuis een vleesloze dag geïntroduceerd. Mijn vorige werkplek werd fijner toen we het vergroenden, zoals ik nu doe met de mobiele plantenmuur de Wilde Wand met mijn bedrijf The Greener Good. Dat verhoogt namelijk het welzijn en de productiviteit.”

Sinds 2016 heeft Leiden het Mentornetwerk voor alumni. Je bent mentor geweest. Wat voor vragen heb je gekregen?

“Ik heb leuke gesprekken gevoerd met onder meer een jongen die hulp bij online marketing en pr voor de Bètabanenmarkt wilde. Met een andere jongen die meer wilde weten over een bedrijf opzetten heb ik een stappenplan gemaakt. Dat vond ik supergaaf en ik had het idee dat zij er ook wat aan hadden. Ik zou vooral masterstudenten aanraden zich in te schrijven. Dan ben je al wat verder en heb je concrete vragen.”

Is er iets waar je je in het werkende leven wel eens op hebt verkeken dat je tijdens je studie had willen leren?

“In de echte wereld moet je samenwerken met mensen met allerlei achtergronden. Op de universiteit hoeft dat niet. Ook hoe je communiceert met iemand die een totaal ander opleidingsniveau heeft dan jij, hele andere prioriteiten heeft of vijftig jaar ouder is. Dat vond ik in het begin heel moeilijk omdat je elkaar niet altijd begrijpt.”

Wat zou je studenten die niet weten wat ze willen aanraden te doen?

“Veel verschillende dingen organiseren (zoals meedoen in commissies), veel reizen en veel verschillende baantjes hebben. Zo kom je erachter wat voor soort werk je qua inhoud èn vorm interessant vindt.”

Arne bij het Mentornetwerk

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of