Den Haag: een wereld aan verhalen

Het Centre for Modern Urban Studies (MUS) is een bijzonder onderdeel van de faculteit. Het onderzoek bij MUS heeft een interdisciplinair karakter en beweegt zich op het snijvlak van stadsstudies, social geschiedenis en migratiegeschiedenis. Sinds de oprichting in november 2005 is een centrale plaats ingeruimd voor bestudering van de geschiedenis van Den Haag, vanaf 1880.

MUS-directeur prof.dr. Wim Willems, zelf een geboren Hagenaar, heeft zich als ‘stadsprofessor’ vooral toegelegd op de bestudering van de moderne sociale geschiedenis van Den Haag. Dat deed hij door zich onder te dompelen in de stad en zich te verdiepen in de geschiedenis van allerlei groepen mensen die in de loop van de tijd in Den Haag zijn neergestreken. Hun geschiedenis, vond hij, moest een gezicht krijgen.

Wim Willems is inmiddels met emeritaat. Het Faculteitsbestuur heeft een magazine laten uitgeven waarmee zij hem bedanken voor zijn werk en de bijzondere manier waarop hij daaraan invulling heeft gegeven.

Wil jij het magazine ontvangen? Stuur een mail naar communicatie@fgga.leidenuniv.nl