Studenten leren de EU van binnenuit kennen

Zo’n vijftig studenten zijn op 4 april begonnen aan het keuzevak Europa in de Praktijk. In dit vak krijgen studenten college van professionals die in hun werk veel met de Europese Unie te maken hebben.

Leidse studenten zijn eraan gewend om de Europese Unie op een wetenschappelijke wijze te bestuderen, bijvoorbeeld in de studies Bestuurskunde, Politicologie of Rechtsgeleerdheid. Maar hoe vaak spreek je iemand die daadwerkelijk bij de Europese Unie werkt, en die de werking van het Europees Parlement, de Europese Commissie of de Europese Raad van dichtbij kent? In het keuzevak Europa in de Praktijk krijgen bachelorstudenten nu uitgebreid de kans om met dergelijke professionals kennis te maken.

Speechschrijver Van Rompuy

Luuk van Middelaar trapte het vak op 4 april af. Hij is niet alleen hoogleraar Grondslagen en praktijk van de Europese Unie aan de Universiteit Leiden, maar was ook jarenlang speechschrijver en adviseur Herman Van Rompuy, de voorzitter van de Europese Raad. Hij vertelde over het functioneren van de Europese Raad van regeringsleiders, een overleg in Brussel waarin de regeringsleiders van de lidstaten samen om tafel zitten om de meest urgente Europese zaken te bespreken.

Slagkracht

Die bijeenkomsten worden steeds belangrijker, zei Van Middelaar. ‘De Europese Unie is lange tijd een behoorlijk technocratische regelmachine geweest. Maar urgente zaken vragen tegenwoordig om meer slagkracht: denk bijvoorbeeld aan de vluchtelingenstroom, de eurocrisis en de oorlog in Oekraïne. De Europese Raad is een goede plek om die nieuwe gebeurtenissenpolitiek vorm te geven.’

Ambassadeurs en ambtenaren

In de komende weken vertellen ook veel andere ervaringsdeskundigen over hun ervaringen bij en met de EU. Denk bijvoorbeeld aan ambtenaren van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de voormalige Nederlandse ambassadeur in Turkije en een lid van de Raad van State. Ter afsluiting van het vak schrijven de deelnemende studenten een paper.

Volgend jaar ook deelnemen?

Het keuzevak Europa in de Praktijk wordt in april en mei 2019 weer aangeboden. Het vak staat open voor tweede- en derdejaars bachelorstudenten van alle studierichtingen. Voorkennis is niet vereist: enthousiasme en interesse in de EU wel. Meer informatie vind je in de studiegids, en aanmelden kan al via deze link.