Scholieren komen proefstuderen in Leiden

Op vrijdag 6 april organiseert de Universiteit Leiden haar halfjaarlijkse proefstudeerdag. We nemen een kijkje bij de opleidingen Natuurkunde en Sterrenkunde, die hun studentenaantallen het afgelopen decennium bijna zagen verviervoudigen.

Voordat de scholieren een echte collegemiddag ervaren, krijgen ze ‘s ochtends eerst een voorproefje van huidige studenten. Zij vertellen over het Leidse studentenleven en hoe een doorsnee dag eruit ziet op de bètacampus. Docenten laten zien wat natuur- en sterrenkunde interessant maakt, zoals bijvoorbeeld de bizarre wetten van de quantummechanica, de vers waargenomen zwaartekrachtsgolven of de complexe structuur van DNA. Net voor de lunch horen de scholieren wat het carrièreperspectief is voor afgestudeerd natuurkundigen en sterrenkundigen en maken ze een informeel praatje met onderzoekers.

Na de lunchpauze krijgen de deelnemers de kans om een middag te ervaren zoals die er normaal gesproken uitziet voor een student. Ze krijgen eerst een hoorcollege voor de kiezen over speciale relativiteitstheorie of de oorsprong van leven. Daarna voeren de scholieren een practicum uit waarin ze exoplaneet HD209458b bestuderen, of ontdekken hoe een supergeleider zich gedraagt bij extreme lage temperatuur. Ondertussen hebben ouders de mogelijkheid om in een forum vragen te stellen aan studieadviseurs en professoren.