Neutrinotelescoop KM3NeT ontvangt 12,7 miljoen van NWO

KM3NeT is geselecteerd als een van de tien top onderzoeksfaciliteiten in NWO’s "Nationale roadmap grootschalige onderzoeksfaciliteiten". Leids natuurkundige Dorothea Samtleben is de adjunct programmaleider van Nikhefs KM3NeT-groep.

Neutrinotelescoop KM3NeT wordt op dit moment gebouwd in de Middellandse Zee voor de kustlijnen van Toulon en Sicilië. Het instrument gebruikt meer dan een kubieke kilometer zeewater om neutrino’s te verzamelen, die gemakkelijk dwars door elk materiaal vliegen en slechts zelden wisselwerken met andere deeltjes. Nederland heeft vanaf de eerste ontwerpfase in 2006 een belangrijke rol gespeeld in het project, met samenwerkende instituten Nikhef, NIOZ, TNO, KVI-CART, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Vrije Universiteit en Radboud Universiteit.

‘Met de nieuwe subsidie van 12,7 miljoen euro kunnen we een significant deel van de detector bouwen,’ zegt Samtleben. ‘We zijn blij dat NWO het belang erkent van de Nederlandse bijdrage. We hebben het ontwerp van KM3NeT met succes ontwikkeld en getest. De neutrinodetecties gaan ons een compleet nieuwe blik op het heelal geven. Ze bieden bijvoorbeeld inzicht in de compacte regio’s van het universum. En we hopen antwoord te vinden op fundamentele vragen over de aard van de neutrinomassa’s.’

Het KM3NeT-project is een samenwerking van 51 instituten en universiteiten uit 15 landen. Hun neutrinotelescoop is de opvolger van de kleinere ANTARES. Als alle detectoronderdelen zijn gebouwd en geïnstalleerd, zal KM3NeT uiteindelijk bestaan uit meer dan 300 lijnen, met aan elke lijn 18 lichtgevoelige detectoren—zogeheten Digital Optical Modules (DOM’s). De detector bevat dan ook een groot netwerk van temperatuursensoren en hydrofoons. De ingenieurs gebruiken het Nederlandse onderzoeksschip Pelagia om de constructie in zee te plaatsen. Over vijf jaar is naar verwachting zowel de locatie bij Toulon als bij Sicilië operationeel.

Bron: Nikhef