Luana Colloca naar Leiden als KNAW-gasthoogleraar gezondheidspsychologie

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft gezondheidspsycholoog Andrea Evers een subsidie  toegekend voor een gasthoogleraarschap van Luana Colloca. Deze subsidie is onderdeel van het Visiting Professors-programma van de KNAW, waarmee excellente buitenlandse onderzoekers naar Nederland worden gehaald om hier een bepaalde periode te verblijven .

Luana Colloca, MD, PhD

Luana Colloca is een toonaangevend expert op het gebied van placebo- en nocebo-effecten die een rol spelen bij de behandeling van veel aandoeningen en klachten, zoals pijn. Ze heeft een uniek onderzoeksprogramma opgezet over de neurobiologische, psychologische en ethische aspecten van placebo- en nocebo-effecten. En de gevolgen daarvan voor de klinische praktijk, hoe mensen optimaal geinformeerd kunnen worden over risico’s en bijwerkingen van een behandeling.

Onderzoek, masterclasses en evenementen

Bij de afdeling Gezondheid, Medisch en Neuropsychologie van de Universiteit Leiden zal Luana Colloca betrokken zijn bij onderzoeksprojecten en masterclasses voor master- en PhD-studenten, en bij evenementen voor het grote publiek.

21 juni: Symposium met focus op placebo-effect

Op donderdag 21 juni 2018 vindt er voor haar gasthoogleraarschap een officieel symposium plaats in het Boerhaave Museum in Leiden. De focus is gericht op placebo-effecten en de gevolgen daarvan voor de klinische praktijk.

In 2017 gaf Luana Collaca in Leiden een lezing over het nocebo-effect en verwachtingen. Lees meer over The nocebo effect: How expectations can make you sick