Locatiebezoek NCTV

Op 14 en 15 maart gingen wij, de studenten van Security Studies, op excursie naar de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Na verzamelen bij de ingang van het ministerie, en een paspoortcontrole, kregen we een zeer plezierige en interessante lezing door een van de senior medewerkers in het crisiscentrum van de NCTV. Hij legde ons meer uit over de structuren, doelen en procedures van de NCTV.

De lezing begon met een overzicht van alle afdelingen binnen de NCTV. Iets wat ik van tevoren niet wist, is dat de NCTV bestaat uit vijf beleidsdirecties, waaronder een cybersecurity- en een crisisbeheersing-afdeling. Het crisiscentrum valt onder de crisisbeheersing afdeling.

Wat ik zeer interessant vond, waren de evacuatieprocedures voor Nederland. Zoals uitgelegd, zijn er enkele hoofdprocedures tijdens een evacuatie. Er zijn bijvoorbeeld een aantal groepen die prioriteit hebben bij evacuatie. De voor de hand liggende, zoals kinderen en ouderen, maken deel uit van deze groep, maar ook (wat vaak wordt vergeten) gedetineerden. Deze groep wordt ook als prioriteit bij evacuatie beschouwd.

Na de lezing bezochten de groepen op 15 maart het crisiscentrum. Dit was helaas niet mogelijk voor de groepen op 14 maart.

De excursie was een zeer interessante activiteit in het vak 'Case study Fukushima'. Naast het college zelf, was het gebouw van het ministerie ook leuk om een keer van binnen te mogen zien.