W. Asmadi

Vier Leidenaren op Indonesische postzegels

De Leidse botanici Pieter Baas, Jan en Mady Slikkerveer en Soraya Sierra prijken op nieuwe Indonesische postzegels van 5.000 rupia. De postzegels zijn een erkenning voor hun bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied ethnobotanie in Indonesië. Ze ontdekten onder meer een zeldzame nieuwe orchidee.

Bijzondere orchidee

De bijzondere orchidee is in 1999 ontdekt in Kalimantan (Indonesie). De soort is genoemd naar de Indonesische wetenschapper Martha Tilaar; de wetenschappelijke naam luidt Coelogyne marthae S.E.C. Sierra. Tilaar bezocht op 18 april Leiden om de de speciale uitgifte van de postzegels door de Indonesische Posterijen te presenteren.

Etnobotanie in Leiden en Indonesië

De Leidenaren vernoemden de orchidee naar Tilaar als waardering voor haar inzet voor eveneens naar haar vernoemde leerstoel Etnobotanische Kennissystemen m.b.t. Medicinale Planten in Ontwikkelingslanden bij de Leidse Vestiging van het Nationaal Herbarium Nederland. Jan Slikkerveer bezette die leerstoel van 2000 tot  2010, een periode waarin hij tevens directeur van het Leiden Ethnosystems and Development Programme LEAD was. Baas was directeur van het Nationaal Herbarium Nederland in Leiden, Sierra publiceerde als eerste over de orchideesoort. Mady Slikkerveer is medeoprichter van LEAD.

Overvallen door eerbetoon

De vier zijn compleet overvallen door het eerbetoon, vertellen ze aan Omroep West. Bekijk de video op de website van Omroep West: Wetenschappers Universiteit Leiden krijgen postzegels met hun eigen hoofd erop.

Een van de zes speciale postzegelvellen; op dit vel de portretten van Jan en Mady Slikkerveer.