Artikelprijs voor psycholoog Andreas Burger

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de onderzoeksschool voor Experimentele Psychopathologie heeft Andreas Burger (Klinische psychologie) de prijs gewonnen voor het beste artikel van 2017.

Burger kreeg de prijs uitgereikt voor zijn paper 'Mixed evidence for the potential of non-invasive transcutaneous vagal nerve stimulation to improve the extinction and retention of fear'. Volgens de jury betrof het niet alleen een helder geschreven artikel over creatief onderzoek, dat zowel fundamenteel onderzoek combineerde met klinische toepasbaarheid. Ook was het een mooi voorbeeld van de wetenschap in de huidige tijd, waarin de nadruk wordt gelegd op het preregistreren van studies (van tevoren vastleggen van de hypothesen). Het artikel is gepubliceerd in het vaktijdschrift Behaviour Research and Therapy.

Stimuleren van de vagale zenuw

De studie werd uitgevoerd en opgeschreven met collega's van de Universiteit van Leuven, Ilse van Diest en Bram Vervliet, en Bart Verkuil van de Universiteit Leiden. De onderzoekers bekeken of het niet-invasief stimuleren van de vagale zenuw helpt om angstreacties versneld te doen uitdoven. Dit bleek alleen het geval te zijn bij de angstige verwachtingen die mensen hadden tijdens de studie, maar niet bij de fysiologische metingen die werden gedaan.