Een waterleiding van hier tot Afrika

Speciale watertappunten installeren in universiteitsgebouwen, dat lijkt niet nodig. Toch heeft het zin: elke kraan hier betekent ook een kraan in een ontwikkelingsland. Door de 35 watertappunten die de Universiteit Leiden installeert, heeft de sloppenwijk Madoya in Nairobi straks schoon drinkwater. En vermindert in beide landen de hoeveelheid plastic afval.

De eerste twee watertappunten zijn inmiddels geïnstalleerd: één in Plexus, en één in het P.J. Vethgebouw. De tappunten zijn een initiatief van het Leiden University Green Office (LUGO), de studentenorganisatie die duurzaamheid stimuleert op de Universiteit Leiden. De universiteit ‘koopt’ de watertappunten van Join the Pipe. Die organisatie investeert het geld vervolgens in een project voor schoon drinkwater in de Madoya sloppenwijk in Nairobi, de hoofdstad van Kenia.

Maar twee dagen water

Aleksandra Jovanovic van LUGO is nauw betrokken bij het initiatief. Zij weet precies waar het geld van de universiteit terechtkomt. ‘In de Madoya sloppenwijk is de watervoorziening minimaal. Maar twee dagen per week komt er water uit de waterleiding. De overige dagen moeten de 3000 bewoners het doen met één wateropslagtank van 1500 liter.’ Daarnaast wordt er veel afval gedumpt in de rivier langs de wijk en is er één doucheruimte, maar met emmers in plaats van stromend water.

Grotere watertank

Met de donatie van de Universiteit Leiden zullen concrete verbeteringen worden gedaan in de sloppenwijk. ‘Zo komt er een veel grotere opslagtank, van 10.000 liter, zodat de bewoners altijd drinkwater hebben,’ zegt Jovanovic. De doucheruimte krijgt stroom, een betonnen vloer en echte douches. Voor het afval komen er containers – waarbij de mogelijkheid blijft om bruikbaar afval te verkopen – en gaan lokale vrijwilligers een clean-up organiseren. Ook krijgen kinderen voorlichting over afval en de plastic soep in de rivier.

One for one waterflessen

Het mes snijdt aan twee kanten bij deze actie. ‘Zowel in Leiden als in Kenia stimuleren we het gebruik van hervulbare waterflessen en daarmee minder plastic afval.’ LUGO heeft daarom ook haar eigen waterflesjes laten maken, in samenwerking met Join the Pipe. ‘Die verkopen we volgens het principe one for one: voor iedere waterfles gekocht door een student of medewerker van de universiteit, wordt er één uitgedeeld in Madoya.’

Langste waterleiding

Het doel van Join the Pipe is iedereen van schoon drinkwater te voorzien en het gebruik van plastic (wegwerp)flesjes terug te dringen. Door zowel in Nederland als in ontwikkelingslanden hun Join the Pipe-watertappunten neer te zetten, creëren ze – virtueel – de langste waterleiding ter wereld. ‘In Madoya worden dus dezelfde waterkranen gezet als in Leiden en Den Haag,’ legt Jovanovic uit. ‘Zo maken we een waterleiding van hier tot Kenia.’

Koop je eigen LUGO-waterfles!

Het Leiden University Green Office heeft haar eigen, unieke hervulbare waterflessen gemaakt. De flessen kosten 2,50 euro per stuk, en zijn binnenkort verkrijgbaar in alle universitaire cafés en restaurants. Met de aanschaf steun je het project van Join the Pipe in Madoya: voor elke verkochte fles hier wordt in Madoya ook een fles uitgedeeld.

De eerste twee watertappunten van de Universiteit Leiden zijn inmiddels geïnstalleerd. Half maart wordt begonnen met de installatie van de overige watertappunten, op ruim dertig locaties in zowel Leiden als Den Haag. Bij alle kranen komt een informatiebord over het project in Madoya.