Het onzichtbare zichbaar maken met gouden nanodeeltjes

Gouden nanodeeltjes vormen een nuttig hulpmiddel om enzymen en andere moleculen beter te begrijpen. Biswajit Pradhan, promovendus aan het Leiden Institute of Physics, gebruikt gouden nanostaafjes om individuele moleculen te bestuderen die op andere manieren lastig te detecteren zijn. De resulterende kennis is toepasbaar op veel onderzoeksgebieden, zoals het verbeteren van de efficiëntie van zonnecellen en fototherapie bij kanker.

Lees het volledige artikel in het Engels: Using gold particles to make the invisible visible.

Op 3 april 2018 zal Biswajit Pradhan zijn proefschrift Fluorescence of Single Copper Proteins: Dynamic Disorder and Enhancement by a Gold Nanorod verdedigen in het Academiegebouw in Leiden.